direct naar inhoud van 4.5 Geluid
Plan: MFA Groeneweg Veen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0738.BP6007-VS01

4.5 Geluid

ARCADIS heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de verkeersaantrekkende werking van het plan. In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt de geluidbelasting, vanwege aan de inrichting toe te rekenen verkeersbewegingen buiten het terrein van de inrichting, ter plaatse van woningen bepaald. Ten aanzien van de beoordeling van de geluidbelasting vanwege de verkeersaantrekkende werking wordt aansluiting gezocht met de circulaire "Geluidhinder veroorzaakt door het wegverkeer van en naar de inrichting" van het Ministerie van VROM (1996). Hierin staat vermeld dat de voorkeursgrenswaarde voor het equivalente geluidniveau (LAeq) vanwege verkeersbewegingen van en naar de inrichting ter plaatse van woningen 50 dB(A) etmaalwaarde bedraagt. De maximale grenswaarde bedraagt 65 dB(A), waarbij het maximaal binnenniveau niet meer dan 35 dB(A) mag bedragen.


Het plangebied komt in een agrarisch gebied te liggen. In noordwestelijke richting wordt het plangebied begrensd door het bedrijventerrein Veensesteeg en ten oosten door de Groeneweg. Deze laatste weg vormt de toegangsweg voor de kern Veen. Aan de zuid- en westzijde liggen agrarische percelen die geheel doorlopen tot aan de provinciale weg N267. Het plangebied krijgt drie ontsluitingen op de Groeneweg waarvan één uitsluitend geschikt voor langzaam verkeer.


In onderhavig onderzoek is uitgegaan van de planvariant met 3 voetbalvelden. Tevens voorziet het plan in de realisatie van een clubhuis met sportschool en een dorpshuis met horecavoorziening. Ten oosten van het plangebied komt een Ruimte voor Ruimte-locatie. Het ontwerpbestemmingsplan hiervoor is momenteel in procedure.

Verkeersgegevens

Een bestemmingsplanonderzoek dient een periode van 10 jaar te omvatten en uit te gaan van de maximale verkeersintensiteit en geluidbelasting in die periode. In het huidige onderzoek is het jaar 2022 gehanteerd. De door het plan gegenereerde verkeersintensiteiten zijn ontleend aan de verkeerstoets, zie paragraaf 2.3. Navolgende tabel geeft een overzicht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0738.BP6007-VS01_0012.jpg"

Verkeersgeneratie plan, etmaalintensiteiten

Het plan genereert op een weekdag 520 verkeersbewegingen per etmaal.


Ten aanzien van de voertuigverdeling over de dag- en avondperiode wordt uitgegaan van de verhouding 1:2. Deze is gebaseerd op parkeercijfers uit de CROW publicatie 182. In de nachtperiode vinden geen voertuigbewegingen van en naar de inrichting plaats. Alle door het plan gegenereerde verkeersbewegingen betreffen lichte voertuigen.

Verder wordt in onderhavig onderzoek uitgegaan van een zogenaamde "worst-case" situatie waarbij de verkeersintensiteiten uit tabel 1 op de betreffende wegen in beide richtingen gelden.


Rekenmethode

Berekeningen zijn uitgevoerd met behulp van het computerprogramma Geomilieu versie 1.91. Dit programma rekent conform Standaardrekenmethode II (SRM II) van het vigerende Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. In afwijking van de thans voor wegverkeer gebruikte beoordelingsgrootheid Lden wordt conform de circulaire de geluidbelasting vanwege de verkeersaantrekkende werking uitgedrukt in een etmaalwaarde (Letmaal). Hierbij wordt de avondperiode meegenomen. Er is geen sprake van een aftrek conform artikel 110g uit de Wet geluidhinder.

Voor het invoeren van het onderzoeksgebied en de geluidsgevoelige bestemmingen is gebruik gemaakt van een beschikbaar gestelde digitale ondergrond van het gebied. Het onderzoeksgebied is, met uitzondering van de ingevoerde bodemgebieden (wegen), in de berekeningen als akoestisch absorberend beschouwd.


In Bijlage 1 zijn de invoergegevens van het rekenmodel weergegeven.


Rekenresultaten en conclusie

De toekomstige geluidbelasting vanwege de verkeersaantrekkende werking van het plan is in de vorm van geluidcontouren en op concrete rekenpunten ter plaatse van de eerstelijns bebouwing van de betreffende wegen berekend. De resultaten zijn in de bijlagen weergegeven.

Uit de rekenresultaten blijkt dat het equivalente geluidniveau ter plaatse van enkele woningen meer bedraagt dan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) etmaalwaarde. De maximale grenswaarde van 65 dB(A) etmaalwaarde wordt echter niet overschreden. Het equivalente geluidniveau bedraagt ter plaatse van woningen ten hoogste 53 dB(A) etmaalwaarde.

Woningen met een normale staat van onderhoud hebben een karakteristieke geluidwering voor wegverkeer van minimaal 20dB. Uitgaande van een maximaal equivalent geluidniveau van 53 dB(A) op de gevel betekent dit dat het maximaal toelaatbaar binnenniveau van 35 dB(A) uit de circulaire wordt gerespecteerd. Een geluidbelasting van ten hoogste 53 dB(A) vanwege de verkeersaantrekkende werking van het plan wordt derhalve op grond van de circulaire toelaatbaar geacht. De geluidbelasting vanwege de verkeersaantrekkende werking vormt hiermee geen belemmering voor de planrealisatie.