direct naar inhoud van 2.3 Verkeer en parkeren
Plan: MFA Groeneweg Veen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0738.BP6007-VS01

2.3 Verkeer en parkeren

2.3.1 Verkeersstructuur

Het plangebied krijgt één ontsluiting op de Groeneweg, geschikt voor autoverkeer en langzaam verkeer. Tevens komt er één ontsluiting aan de noordzijde uitsluitend geschikt voor calamiteiten (zie ook onder 2.1).

Functie

De Groeneweg is gelegen tussen de provinciale weg N267 en de kern Veen. De weg ligt zowel binnen als buiten de bebouwde kom en is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg [Bron: GVVP Land van Heusden en Altena. Enkel het wegvak Bagijnhof- Schmitzstraat heeft een andere functie van erftoegangsweg. Het snelheidsregime binnen de bebouwde kom bedraagt 30 km/uur en 50 km/uur, buiten de bebouwde kom is dit 60 km/uur. Het snelheidsregime buiten de bebouwde kom komt daarmee niet overeen met de functie. Dit vormt echter geen onoverkomelijk probleem.

Momenteel is een verkeersbesluit in voorbereiding om de komgrens te verplaatsen zodat alle aansluitingen van het plangebied binnen de bebouwde kom liggen.


Gebruik

De Groeneweg vormt de hoofdontsluiting voor de kern Veen. Ook is de weg op dit moment nog in gebruik als toegangsweg tot het naastgelegen bedrijventerrein. Het bedrijventerrein grenst aan de noordwestzijde aan het plangebied.

Momenteel worden plannen ontwikkeld om het bedrijventerrein Veensesteeg uit te breiden. Voorts wordt in het kader van deze uitbreiding een nieuwe toegangsweg aangelegd. Deze weg komt ten westen van het bedrijventerrein te liggen en krijgt een eigen aansluiting op de provinciale weg. De functie van de Groeneweg als hoofdtoegangsweg (vrachtverkeer) tot het bedrijventerrein Veensesteeg komt daarmee te vervallen. Omdat het bestemmingsplan reeds in voorbereiding is, worden de uitbreiding van dit bedrijventerrein en de nieuwe weg meegenomen als autonome ontwikkeling.


Vormgeving

De Groeneweg is vormgegeven als erftoegangsweg. De rijbaan is ongeveer 6 meter breed. Fietsverkeer wordt afgewikkeld op een aan de westzijde gelegen vrijliggend in twee richtingen te bereiden fietspad. De ontsluiting voor het snel verkeer van het sportpark zal daarom altijd dit fietspad kruisen. Uitgangspunt in het ontwerp van het plangebied zal zijn dat de aansluitingen conform de principes van duurzaam veilig worden vormgegeven waarbij aandacht is voor de verkeersveiligheid voor het langzaam verkeer.

2.3.2 Verkeersgeneratie

In het plangebied worden diverse voorzieningen gerealiseerd. Het gebied heeft momenteel een agrarische bestemming. De verkeersgeneratie van de huidige situatie is daarom verwaarloosbaar. Daarom is enkel voor de toekomstige situatie de verkeersgeneratie berekend. De verkeersgeneratie wordt per functie afgerond op tientallen.


Voetbalvelden

In het plangebied worden drie voetbalvelden aangelegd. Van een voetbalveld zijn geen kengetallen bekend om de verkeersgeneratie te berekenen. Daarom is de verkeersgeneratie bepaald aan de hand van parkeernormen. De parkeernorm die een voetbalveld het dichtste benadert is die van een sportveld. Een voetbalveld heeft een netto oppervlakte van 0,72 ha. [Bron: www.uefa.com].

De parkeernorm [Bron: Notitie Parkeren, Aalburg, Werkendam en Woudrichem] van een sportveld bedraagt 27 parkeerplaatsen per netto ha. Uitgaande van drie voetbalvelden, twee ritten per auto en een turnover [De turnover is het aantal maal dat een parkeerplaats per etmaal wordt benut] van drie, resulteert dit in een maximale verkeersgeneratie van ongeveer 350 verkeersbewegingen per etmaal op een weekdag. De piek zal voornamelijk liggen op de zaterdagen. De verkeersbewegingen op de overige dagen zullen berperkt zijn.


Dorpshuis

Het dorpshuis krijgt een oppervlakte van 700 m2 bvo. Voor een buurthuis met een sociaal-culturele functie bestaan geen standaard verkeercijfers. In het parkeerbeleid van de gemeente wordt wel een parkeerkental genoemd voor de betreffende voorziening (cultureel centrum / wijkgebouw) en de eventuele sportschool van 4 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo. Uitgaande van twee ritten per auto en een turnover van drie resulteert dit in een verkeersgeneratie van ongeveer 170 verkeersbewegingen per etmaal op een weekdag.


Conclusie

Het plangebied genereert ongeveer 520 verkeersbewegingen per etmaal op een weekdag.

2.3.3 Verkeersintensiteiten

Het plangebied zorgt voor een toename van de verkeersintensiteiten op het wegennet. Met behulp van de rapportage 'verkeersstudie ontsluiting bedrijventerrein Veensesteeg' is getoetst of de toename van de verkeersintensiteiten resulteert in verkeersproblemen in het prognosejaar.

Omdat niet bekend is wat de routekeuze gaat worden van het verkeer, zijn de volgende aannames gedaan:

  • 50% van het verkeer is georiënteerd op de N267.
  • 30% van het verkeer is georiënteerd op Veen.
  • 20% van het verkeer is georiënteerd op Veensesteeg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0738.BP6007-VS01_0005.jpg"

Verkeersintensiteiten diverse jaren, in en exclusief planrealisatie

In bovenstaande tabel is te zien dat met name op de Groeneweg en de Schmitzstraat meer verkeer gaat rijden. Vergeleken met het prognosejaar 2022 is de toename echter beperkt te noemen. Buiten de beschreven straten is de toename verwaarloosbaar omdat het verkeer zich verspreidt over de omgeving.

Conclusie
Door een lichte stijging van het aantal verkeersbewegingen, neemt het verkeer in de omgeving beperkt toe. Door het vrijliggende fietspad en de nieuwe ontsluitingsweg voor het bedrijventerrein Veensesteeg resulteert deze toename echter niet in verkeersonveilige situaties.

2.3.4 Parkeren

Bij alle nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen moeten voldoende parkeerplaatsen worden aangelegd om de parkeerbehoefte op te vangen. Op deze wijze wordt parkeeroverlast in de omgeving voorkomen. Hieraan moeten de parkeervoorzieningen niet alleen na realisatie, maar ook op lange termijn voldoen. Om aan deze eis te voldoen is voor het plangebied een parkeerbalans opgesteld. Omdat alle vier de sportvelden en het dorpshuis gelijktijdig in gebruik kunnen zijn, is dubbelgebruik van parkeerplaatsen niet mogelijk [Bron: Notitie Parkeren, Aalburg, Werkendam en Woudrichem].


De gemeente Aalburg is gelegen in een niet-stedelijke omgeving. Het parkeerbeleid van de gemeente hanteert de maximale parkeernorm als uitgangspunt. Het bouwprogramma resulteert in de parkeerbalans die in onderstaande tabel staat weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0738.BP6007-VS01_0006.jpg"

Parkeerbalans

* Achilles Veen is een hoofdklasse vereniging en heeft in de huidige situatie een parkeerterrein ter beschikking van ca. 110 verharde parkeerplaatsen en een ruimte voor 140 onverharde parkeerplaatsen. Deze ruimte zou ook op de nieuwe locatie beschikbaar moeten zijn. Dit plan moet voorzien in 110 parkeerplaatsen met een overloop naar 250 parkeerplaatsen.

Conclusie
In het plangebied moeten 278 parkeerplaatsen worden aangelegd. Hiervoor geldt dat moet worden voorzien in 138 permanente parkeerplaatsen met een overloop naar 278 parkeerplaatsen.