direct naar inhoud van 4.6 Luchtkwaliteit
Plan: MFA Groeneweg Veen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0738.BP6007-VS01

4.6 Luchtkwaliteit

Ten behoeve van een bestemmingsplan voor een Multifunctionele Accommodatie (MFA) aan de Groeneweg te Veen, gemeente Aalburg heeft een beoordeling van de luchtkwaliteit plaatsgevonden. De invloed van het plan op de luchtkwaliteit is indirect, via het aangetrokken verkeer. De intensiteit van het aangetrokken verkeer is ontleend aan een separaat verkeersonderzoek.

Wettelijk kader

In hoofdstuk 5, titel 2 van de Wet milieubeheer (Wm) zijn per 15 november 2007 luchtkwaliteitseisen opgenomen; deze eisen zijn gebaseerd op Europese regelgeving.

De Wm voorziet in het zogenaamde Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Daarbinnen werken het rijk, de provincies en gemeenten samen om de Europese eisen voor luchtkwaliteit te realiseren. Doel van het NSL is mede om generieke maatregelen te treffen waarmee op afzienbare tijd aan de eisen voor luchtkwaliteit in geheel Nederland zal worden voldaan.

Conform artikel 5.16 van de Wm zijn bestuursorganen verplicht om bij de uitoefening van hun bevoegdheden de grenswaarden van de in de Wet genoemde stoffen in acht te nemen. In dit artikel is tevens opgenomen dat, zolang normen niet overschreden worden of plannen "niet in betekenende mate" (nibm) bijdragen, bestuursorganen hun bevoegdheden mogen blijven uitoefenen en de planontwikkelingen dus doorgang mogen vinden.

Om welke bevoegdheden het gaat is expliciet vastgelegd in de Wm. In het kader van het huidige project is er sprake van een bestemmingsplanprocedure en is gebruik gemaakt van het nibm criterium om de invloed van het plan te beoordelen.

Maatgevende stoffen

In Nederland zijn de maatgevende luchtverontreinigende stoffen stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10), de normen voor deze maatgevende stoffen zijn als volgt:

  • Huidige eis
    • 1. stikstofdioxide (NO2): grenswaarde 60 microgram/m3
    • 2. fijn stof (PM10): grenswaarde 40 microgram/m3
    • 3. aantal toegestane overschrijdingen van de 50 microgram/m3 PM10 grenswaarde voor het 24-uursgemiddelde: 35 dagen per jaar
  • Toekomstige eis
    • 1. stikstofdioxide (NO2): grenswaarde 40 microgram/m3 vanaf 1 januari 2015 (Regio Parkstad vanaf 1 januari 2013)

Anticumulatie

In artikel 5 van het Besluit nibm is een anticumulatiebepaling opgenomen teneinde te voorkomen dat er door de sommatie van meerdere nabijgelegen nibm projecten wel een "in betekenende mate" invloed ontstaat die niet gedekt is door maatregelen uit het NSL.

De anticumulatiebepaling heeft betrekking op in elkaars nabijheid gelegen bedrijfslocaties, kantoorlocaties, woningbouwlocaties of locaties voor inrichtingen of infrastructuur waar de bepalingen voor nibm worden toegepast. Als redelijkerwijs voorzienbaar is dat meerdere projecten worden gerealiseerd in de planperiode van het NSL, én deze gebruikmaken van dezelfde ontsluitingsweg, dan worden dergelijke locaties als één locatie beschouwd. Locaties en inrichtingen blijven voor zover de toename van de concentraties ter plaatse niet meer bedraagt dan 0,1 microgram/m3 buiten beschouwing.

Verkeer

Van belang voor de beoordeling van de luchtkwaliteit is de intensiteit van het aangetrokken verkeer. In de rapportage "Verkeerstoets MFA Veen" van ARCADIS, kenmerk 076259774 :A wordt nader ingegaan op de verkeersaantrekkende werking van de activiteiten binnen het plan.

In de rapportage wordt geconcludeerd dat het plan op een weekdag 520 personenautobewegingen genereert. In een eerdere fase van het project was sprake van 540 personenautobewegingen. Voor dit onderzoek is rekening gehouden met 540 bewegingen. Omdat dit een geringe afwijking is, kan het worden gezien als worst-case scenario.

In de nabijheid van het plan, aan Nieuwstraat, is in het kader van Ruimte voor Ruimte een nieuw woningbouwproject geprojecteerd. In het kader van de anticumulatiebepaling is de invloed van dit plan op de luchtkwaliteit meegenomen. In dit plan worden circa 64 woningen gerealiseerd. De verkeersgeneratie per woning bedraagt 8 bewegingen per weekdag waardoor de verkeersgeneratie van dat plan 512 personenauto bewegingen per weekdag bedraagt.

Beide plannen tezamen leiden dus tot 1052 extra verkeersbewegingen per weekdag.


Beoordeling plan

Invloed plan

Invloed op de luchtkwaliteit kan optreden vanwege de toename van verkeer. Deze toename is beoordeeld met behulp van de zogenaamde nibm-tool van het voormalig Ministerie van VROM in samenwerking met Infomil.

Indien er sprake is van een "niet in betekenende mate" (nibm) bijdrage dan kan een ruimtelijke ontwikkeling op grond van artikel 5.16, eerste lid, onder c, van de Wet milieubeheer respectievelijk het "Besluit niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)" zonder verdere toetsing aan de grenswaarden voor het aspect luchtkwaliteit uitgevoerd worden.

Voor alleen het nabijgelegen nieuwbouwplan met woningen zou een beroep gedaan kunnen worden op de "Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)" Daaruit blijkt dat de invloed van 64 nieuwe woningen op de luchtkwaliteit als nibm beoordeeld kan worden.

Echter omdat er thans sprake is van een combinatie met het extra verkeer van het MFA, is een berekening met behulp van de nibm-tool gemaakt.

Uit een berekening met de nibm-tool blijkt dat bij 1052 extra verkeersbewegingen geen aanvullend onderzoek noodzakelijk is aangezien een beroep gedaan kan worden op het "niet in betekenende mate" criterium; zie ook de resultaten in Bijlage 2 en onderstaande figuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0738.BP6007-VS01_0013.jpg"

Heersende luchtkwaliteit

Alhoewel dat voor een sportpark niet strikt noodzakelijk is, is tevens de heersende luchtkwaliteit ter plekke van het plan beoordeeld.

Door het Milieu en Natuur Planbureau (MNP) zijn kaarten gemaakt van de achtergrondconcentratie in Nederland, deze worden aangeduid met Grootschalige Concentratiegegevens Nederland (GCN). Deze gegevens zijn verwerkt in de database van programma CAR II (versie 10.0).

Uit de gegevens in de CAR database blijkt dat de achtergrondconcentratie voor NO2 ter plekke van de MFA in 2012 circa 21 microgram/m3 bedraagt en voor PM10 circa 25 microgram/m3 (zonder zeezout correctie). Tevens blijkt hieruit dat het aantal overschrijdingen van de 50 g/m3 PM10 grenswaarde voor het 24-uursgemiddelde ter plekke van het plangebied 9 dagen bedraagt (na zeezoutcorrectie 6 dagen).

De achtergrondconcentratie is daarmee ruim lager dan de huidige en toekomstige kwaliteitsnorm.

In de jaren na 2012 neemt de achtergrondconcentratie nog iets af ten opzichte van 2012. Deze afname wordt met name veroorzaakt door generieke (overheids)maatregelen en door een verdere afname van de emissies van industrie en verkeer. Daarnaast is er op termijn sprake van een negatieve groei van de bevolking en dat leidt op de langere termijn ook tot een afname van de verkeersintensiteit. Beide effecten leiden er toe dat de luchtkwaliteit in latere jaren beter is dan in 2012.

Aangezien de achtergrondconcentratie in 2012 ruim aan de normen voldoet, is dat in latere jaren ook het geval.

Conclusie

Geconcludeerd wordt dat de invloed van het plan op de omgeving als niet in betekenende mate beoordeeld kan worden. Daarom is aanvullend onderzoek niet noodzakelijk en kan een beroep gedaan worden op het artikel 5.16, lid 1 onder c van de Wet milieubeheer.

De heersende luchtkwaliteit in en rond het plangebied voldoet ruimschoots aan de geldende en toekomstige normen.

Aldus is er vanuit het milieuaspect luchtkwaliteit geen belemmering voor de planontwikkeling.