direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Meeuwen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0738.BP5000-GV01

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Strategische visie Aalburg 2007-2027

De Strategische Visie Aalburg 2007-2027 ‘Aalburg op weg naar morgen’, is op 30 oktober 2007 vastgesteld door de gemeenteraad van Aalburg. De Strategische Visie is het gemeentelijk beleidsstuk waarmee de gemeenteraad de koers voor de toekomstige ontwikkeling van Aalburg aangeeft.

Het streefbeeld voor 2027 is dat Aalburg bekend wil zijn als een eigentijdse gemeente, centraal gelegen tussen de Randstad en Brabantstad in open een landschap. Een dorpse gemeenschap met traditionele waarden aan de oevers van de Maas, die:

  • ruimte heeft voor wie openheid, rust, gezondheid en zorg zoekt;
  • ruimte laat aan wie de kracht van traditionele waarden waardeert;
  • ruimte biedt aan wie wil ondernemen met de wereld als markt.

De Strategische Visie Aalburg 2027 is ontwikkeld volgens zes “thema’s”, die de belangrijkste aspecten omvatten waarover de Strategische Visie zich met betrekking tot de toekomstige ontwikkeling van Aalburg wil uitspreken. Het gaat om de volgende onderwerpen:

  • 1. Kerk en geloof; gemeenschap; relatie met de omgeving; cultureel erfgoed; kenmerken van landschap en ligging. Deze komen aan de orde in het thema: Identiteit & Imago
  • 2. Landbouw; industrie; handel en dienstverlening; detailhandel; toerisme en recreatie; onderwijs; vestigingsklimaat; werkgelegenheid; innovatie. Deze komen aan de orde in het thema: Economie & Werkgelegenheid
  • 3. Bevolking; wonen; voorzieningen; onderwijs; kerken; sport; verenigingen; sociaal-culturele voorzieningen; openbaar vervoersvoorzieningen; veiligheid; gezondheid; leefmilieu. Deze komen aan de orde in het thema: Wonen & Leefbaarheid
  • 4. Gemeentelijke dienstverlening; bestuurlijke samenwerking; relatie van de gemeente met burgers, bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld; democratische invulling; rol van de overheid. Deze komen aan de orde in het thema: Governance
  • 5. Bebouwing; buitengebied; kernen; natuur; bodem; mobiliteit; openbaar vervoer; infrastructuur; waterhuishouding. Deze komen aan de orde in het thema: Ruimtelijke Inrichting
  • 6. Milieu kwaliteit; water en lucht kwaliteit; energie; geluidshinder; ruimtegebruik; mobiliteit; afval; duurzaam bouwen. Deze komen aan de orde in het thema: Duurzame Ontwikkeling & Milieu.

Het bestemmingsplan is conserverend van aard en staat geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen toe. De aandachtspunten zoals opgenomen in de structuurvisie voor de gemeente Aalburg hebben geen consequenties voor het bestemmingsplan voor de kern Meeuwen. Indien zich in Meeuwen in de toekomst ontwikkelingen voordoen dient echter aangesloten te worden bij deze gemeentelijke uitgangspunten.

3.4.2 Woonvisie 2008-2012

De Woonvisie 2008-2012 ‘wonen naar wens in de dorpen’ is op 31 maart 2008 vastgesteld.

Meeuwen staat bekend als een rustige kern. Ondanks de ligging aan de Provinciale Weg-Zuid ondervindt men weinig overlast en is het dus ook letterlijk rustig in het dorp. Het beleid richt zich met name op de bestaande voorraad. Deze bestaat voor het overgrote deel uit eengezinswoningen. Daarnaast telt Meeuwen voldoende seniorenwoningen, zij het dat deze op termijn kwalitatief niet meer voldoen. Meeuwen heeft voorts een actieve dorpsraad en een dorpshuis met diverse activiteiten.

Meeuwen behoort tot de C-kernen. Dit houdt in dat dit kernen zijn waar substantiële investeringen in combinaties van wonen en zorg gezien de schaal van de kern niet realistisch is. Nieuwe woningbouw is wel zoveel mogelijk levensloopbestendig.

Het bestemmingsplan sluit aan bij de uitgangspunten uit de woonvisie. Met dit bestemmingsplan worden geen mogelijkheden geboden voor de realisering van nieuwe woningen. Wel biedt het bestemmingsplan de mogelijkheid om kleinschalige aanpassingen aan bestaande woningen door te voeren. Hierdoor kunnen de woningen blijven voldoen aan de eisen van deze tijd en blijven ze geschikt voor bewoning.

3.4.3 Welstandsnota
3.4.3.1 Welstandsnota vanaf 1 oktober 2013

In de vergadering van de raad van 24 september 2013 wordt de nieuwe welstandsnota vastgesteld. Deze treedt 1 oktober 2013 in werking. Hieronder volgt de nieuwe welstandsparagraaf.

In 2003 heeft de gemeente Aalburg haar welstandsbeleid vastgelegd in een welstandsnota. Na jaren met deze welstandsnota te hebben gewerkt, is deze toe aan een herziening. In het coalitieprogramma 2010-2014 'Creëren en beheren' is aangegeven dat de huidige vorm van welstandstoezicht wordt afgeschaft en dat wordt onderzocht of een andere vorm hiervoor in de plaats gesteld kan worden. De gemeenteraad heeft in 2012 opiniërend aangegeven om het welstandsbeleid zodanig aan te passen, dat dit alleen moet gaan gelden voor waardevolle delen van de gemeente. Dit betreft met name (cultuur)historisch waardevolle gebieden en belangrijke 'op zichzelf staande bebouwing', zoals scholen, kerken etc. Uitgangspunt hierbij is: de welstandstoets is afgeschaft, tenzij….'. Daarnaast vormt de inwerkingtreding van de Wabo en Bor een reden om te komen tot een welstandsnota die up-to-date is.

In Meeuwen komen verschillende gebieden voor. Per gebied gelden verschillende criteria. Voor de volledige omschrijving van de toetsingscriteria wordt verwezen naar de welstandsnota. De volgende deelgebieden komen voor:

  • H1: Historische dorpsgebieden, bebouwingslinten en -clusters
    Meeuwen bestaat uit een bebouwingslint, met verdichting tussen Laan en Hoek. Typerend voor het gebied is dat er perceelsgewijs is gebouwd. Het beeld en karakter wordt beplaad door de afwisseling tussen de bebouwing en de open ruimten tussen de gebouwen. De lintbebouwing is in de loop der tijd verdicht. Dit proces heeft gezorgd voor een variatie in bebouwing. Aldus komen er woningen ouder dan 1900 jaar voor naast na-oorlogsewoningen. Bij de wederopbouw zijn woningen in serie gerealiseerd. De diversiteit in bebouwing is kenmerkend. De bebouwing is verschillend van vorm, massa, materiaal en kleur.
    De panden dateren uit verschillende tijden, zijn in verschillende stijlen gebouwd en de percelen hebben verschillende kavelbreedtes. Zo wisselen eenvoudige woningen, (voormalige) boerderijen, bedrijven, seriematig gebouwde woningen, vrijstaande en halfvrijstaande woningen elkaar af.
    De woningen zijn doorgaans één bouwlaag hoog met een relatief lage goothoogte. Een enkel gebouw is twee bouwlagen hoog. Bij de woningen van één bouwlaag is de woonfunctie opgenomen in de kap. De oudere woningen hebben over het algemeen een relatief hoge begane-grond-bouwlaag. De bedrijven aan de Dorpsstraat zijn meestal één à twee bouwlagen hoog en sommige zijn voorzien van een kap. (Voormalige) boerderijen in het lint zijn doorgaans van het kortgeveltype en staan haaks op de straat.
    In het bebouwingslint is sprake van een verspringende rooilijn, en wisselt de afstand tussen bebouwing en openbare weg. Alle woningen zijn voorzien van een voortuin, waarbij de overgang van privéterrein naar openbaar terrein bestaat uit een erfafscheiding (haag of een hek).
    De bebouwing is divers, met een traditionele verschijningsvorm. Vanaf het lint is er zicht op het achtererf of het buitengebied.
  • T1 op zichzelf staande bebouwing
    Deze gebouwen vervullen een bijzondere functie in Meeuwen. Het gaat om de Chr. basisschool De Ark, de Nederlands Hervormde Kerk aan de Hoek, de Gereformeerde Kerk aan de Dorpsstraat en de Gereformeerde Gemeente aan de Laan. In Meeuwen staan die gebouwen op verschillende locaties in het dorp.
  • G2: agrarisch buitengebied: oude en jonge ontginningen
    De bebouwing op de Hoek van de Meeuwensesteeg en de Provincialeweg Zuid ter hoogte van de westelijke dorpsentree (het kasteel) alsook de bebouwing aan de Provincialeweg Zuid ter hoogte van de oostelijke dorpsentree (witte molen en de bedrijfsrepresentatiezone ten noorden van het bedrijventerrein) liggen op de Dussense stroomrug, die vanaf Dussen via Meeuwen, Eethen en Genderen loopt en tot de oude ontginningen wordt gerekend. Aan de bebouwing worden welstandseisen gesteld, omdat deze op een duidelijk zichtbare locaties ter hoogte van de dorpsentrees liggen. Het verkavelingspatroon op de stroomrug bestond uit een onregelmatig blokpatroon, dat zich voegde naar de vorm van de stroomrug. Men vestigde zich op de flanken van de stroomruggen. De gronden werden gebruikt voor bouwland, boomgaard en betere weidegronden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0738.BP5000-GV01_0006.png"

afbeelding Welstandsnota Aalburg Kern Meeuwen

3.4.3.2 Welstandsnota tot en met september 2013

Het gemeentelijk welstandsbeleid bevat de welstandsaspecten en de criteria waaraan bouwplannen en bouwkundige ingrepen getoetst worden. Deel B welstandscriteria is onderdeel van het welstandbeleid van de gemeente Aalburg

De welstandsnota bevat de basisvoorwaarden, waaraan bouwaanvragen op welstandsaspecten getoetst zullen worden. Het legt voor een bepaald gebied een beoordelingskader vast. Dit is opgesteld vanuit een visie op de toekomst van het gebied en vanuit een beeld van specifiek aanwezige waarden. Voor sommige gebieden wordt bijvoorbeeld de architectonische kant belicht en voor een ander gebied kan het de cultuurhistorie zijn. Per gebied gelden criteria die ertoe moeten bijdragen dat de toekomstige bebouwing past in de omgeving. Afhankelijk van de waarde die in het gebied aanwezig is kan het kader meer of minder streng zijn.

Meeuwen is een dorp gelegen aan de Provincialeweg-Zuid N627 van Hank naar Wijk en Aalburg. In dit kerkdorp neemt "De Witte Molen" een belangrijke plaats in. Deze molen langs de provinciale weg is enkele jaren geleden verplaatst en in oude glorie hersteld. Meeuwen heeft midden in het dorp een monumentale kerk staan. Verder bevindt zich in Meeuwen ook het zogenaamde 'kasteeltje', een stamslot van adelijke families, waar nu een bedrijf is gevestigd.
afbeelding "i_NL.IMRO.0738.BP5000-GV01_0007.jpg"
afbeelding - gebiedsindeling welstandniveau Meeuwen

In Meeuwen komen de volgende gebieden voor:

  • Historische dorpse bebouwingslinten (Dorpsstraat, Laan en Hoek );
  • Thematische uitbreidingswijken (woongebied Korenmolen en Grondzeiler);
  • Gemengd woongebied (G. Sterkenburgerstraat en de Ridder van de Merwedestraat);
  • Bedrijventerreinen (bedrijven langs de Matersteeg en moleneind);
  • Op zich zelf staande bebouwing: voorzieningen (T4).

Per gebied gelden verschillende criteria. Voor de volledige omschrijving van deze toetsingscriteria wordt verwezen naar de Welstandsnota. Onderstaand een samenvatting van de verschillende deelgebieden.

  • Historisch dorpse bebouwingslinten (Dorpsstraat, Laan en Hoek)
    De gebieden langs de Dorpsstraat, Laan en Hoek vormen het historische deel van Meeuwen en vertellen de geschiedenis van de kern. De karakteristieke bebouwing en de ruime opzet van openbare en particuliere ruimte bepalen sfeer en beeld. Bebouwing is divers, met een traditionele verschijningsvorm. Vanaf het lint is er zicht op het achtererf of het buitengebied. Het gebied krijgt een regulier welstandsbeleid ( niveau 2).
  • Thematische uitbreidingswijken (metaforen, '90-00')
    Kenmerkend voor het gebied zijn het straatgericht wonen en de doorgaande straten. De afwisseling in bouwstijlen draagt bij aan een gevarieerd beeld binnen het gebied. Waarbij iedere (architectonische) eenheid bestaat uit bebouwing aan één of meerdere straten. Er is een duidelijk onderscheid in de architectuur van de eenheden. De variatie en eenheid per cluster wordt positief gewaardeerd en is het uitgangspunt voor verdere ontwikkelingen. Het woongebied krijgt een regulier welstandsniveau (niveau 2)
  • Gemengd woongebied
    Het woongebied langs de G. Sterkenburgerstraat en de Ridder van de Merwedestraat heeft een eenvoudig patroon van haaks op elkaar staande straten. Vanaf 1960 tot heden zijn woningen gebouwd in dit gebied. Waardoor er een variatie aan woningtypen en bouwstijlen aanwezig is. De eenheid per cluster en rij aaneengesloten woningen wordt positief gewaardeerd en biedt ruimte voor ontwikkeling en behoud. Het woongebied krijgt een regulier welstandsniveau (2)
  • Bedrijventerreinen
    Het huidige beeld wordt bepaald door een afwisseling in bebouwing en kwaliteit. Waarbij evenwel geldt dat het bedrijf niet alleen hun eigen visitekaartje is maar ook van Meeuwen. Voor het bedrijventerrein geldt dat ondanks de geringe zichtbaarheid het van belang is eisen te stellen aan de representatieve uitstraling van gebouwen. Immers zij zijn onderdeel van de dorpsrand. De overgang van bedrijvigheid naar het landschap dient niet te abrupt te zijn. Het aanbrengen van veel groen of een groene overgangszone helpt daar bij, maar valt buiten de welstandsbevoegdheid. Voor het bedrijventerrein geldt ook het welstandsniveau 2.
  • Op zich zelf staande bebouwing, voorzieningen
    De variatie van de gebouwen binnen dit thema is bepalend voor het straatbeeld. Belangrijk in het beeld is de overgang van het gebouw naar de openbare ruimte, die al dan niet is voorzien van een muur, haag, o.i.d.
    De vormgeving van de gebouwen is bepaald door de tijd, de heersende bouwstijl en functie. Naast gebouwen met een traditionele bouwstijl komen, binnen het brede scala van dit thema, gebouwen voor met een afwijkende vormgeving. Passend binnen de gebouwde context en de functie kan ruimte worden geboden aan de eigentijdse architectuur. Voor de gebouwen binnen dit thema geldt een regulier welstandsregime van niveau 2.

De gemeente is momenteel bezig met het opstellen van een nieuwe welstandsnota.

Het bestemmingsplan is conserverend van aard en staat geen ontwikkelingen toe waarbij aangesloten dient te worden bij de criteria uit de welstandsnota. Bij eventuele ontwikkelingen in de toekomst dient aangesloten te worden bij de welstandscriteria.

3.4.4 Duurzaam bouwen

De gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem hebben samen met een drietal woningcorporaties op 11 januari 2007 het Manifest ‘Meer kwaliteit in bouwen en wonen: Nieuw Altena’s Peil’ ondertekend. Het doel van het manifest is om de best mogelijke kwaliteit in woningbouw te realiseren, zowel voor nieuwbouw als voor bestaande bouw. Door het ondertekenen van het Manifest is inhoud gegeven aan de gemeentelijke ambitie voor wat betreft duurzaam bouwen.

Bij de realisering van woningen hebben de volgende kwaliteiten de aandacht:

  • lage energielasten en CO2-uitstoot;
  • gezond en comfortabel;
  • behaaglijk en veilig;
  • verantwoord materiaalgebruik;
  • flexibel en aanpasbaar.

Het betreft kwaliteiten waarmee bewoners op dit moment al hun voordeel kunnen doen, maar die zich ook positief vertalen naar situaties in de toekomst. De ambitie is om verder te gaan dan de eisen uit het Bouwbesluit.

De gemeenten voeren daartoe, in overleg met de corporaties, een actueel beleid op het gebied van duurzaam bouwen en passen dit toe op alle bouwactiviteiten. Per project worden concrete afspraken gemaakt over de ambities.

Het bestemmingsplan is conserverend van aard en staat geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen toe. Indien in de toekomst alsnog nieuwe ontwikkelingen plaats zullen gaan vinden zal deze nieuwbouw aan moeten sluiten bij het duurzaamheidsbeleid van de gemeente.

3.4.5 Natuurwaardenkaart

De natuurwaardenkaart is opgesteld door de gemeente Aalburg. De gemeente Aalburg heeft deze natuurwaardenkaart opgesteld om aannemers te kunnen informeren over de aanwezige natuurwaarden in het te onderhouden groen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0738.BP5000-GV01_0008.jpg"

afbeelding - natuurwaardenkaart Meeuwen

Op bovenstaande kaart is te zien dat er in de kern van Meeuwen vleermuizen aanwezig zijn. In de aftakking van de Bergsche Maas zijn er mogelijk vissen aanwezig. Deze aftakking is waardevol water zonder beschermingstatus.

Omdat het bestemmingsplan conserverend van aard is en geen ontwikkelingen toestaat, is de verwachting dat dit bestemmingsplan geen negatieve gevolgen heeft voor eventueel aanwezige beschermde soorten. Als in de toekomst binnen Meeuwen sloop en/of bouwwerkzaamheden plaatsvinden dan dient rekening te worden gehouden met de bevindingen van de natuurwaardenkaart.

3.4.6 Groenbeleidsplan (2006)

In 2006 is het Groenstructuurplan vastgesteld. Het groen is kenmerkend voor de ruimtelijke kwaliteit en aantrekkelijkheid van het landschap, met name ook van de kernen.

Status   Omschrijving   Beleid  
Groene dorpsstructuur   Groen dat een gemeenschappelijke (bovenwijkse) functie vervult door de hele kern en dat stedenbouwkundig functioneren ondersteunt   behoud en waar nodig versterking van de aanwezige waarden  
Groene wijkstructuur   Groen dat een functie vervult voor een specifieke wijk of groep van woonbuurten   Behoud en waar nodig versterking van de aanwezige waarden, bij aantasting van de groenstructuur is terugbrengen van een gelijkwaardige groenstructuur vereist.  
Groen in woon- en werkomgeving   Het groen in de buurt, straat of directe bedrijfsomgeving en primair gericht op het welzijn van de gebruiker ter plekke. Dit groen is doorgaans meer onderhevig aan wijzigingen als gevolg van een veranderd gebruik   Optimaal inrichten en beheren in aansluiting op de maatschappelijke behoeften en wensen van de gebruiker binnen vaste kaders.  


Uit het groenbeleidsplan blijkt dat de groene structuren op dorps en wijkniveau behouden moeten blijven en waar nodig versterkt moeten worden.
Meeuwen wordt gekenmerkt door de groene uitstraling langs de Provincialeweg-Zuid en de Dorpsstraat. De groenzone langs de Provincialeweg-Zuid vormt een buffer voor Meeuwen en heeft een ruime opzet. Het groene karakter langs de Dorpsstraat wordt met name bepaald door erfbeplanting bij woningen. Voor de bepalende groen gebieden in Meeuwen wordt een aparte aanduiding opgenomen.

Het bestemmingsplan is conserverend van aard en sluit aan op de uitgangspunten uit het groenbeleidsplan.

3.4.7 Beleidsvisie externe veiligheid (2010)

Naast de regulerende en sturende rol van de rijksoverheid hebben provincies en gemeenten ook nadrukkelijk een eigen verantwoordelijkheid om de risico's voor hun burgers te beperken en te beheersen. De Beleidsvisie Externe Veiligheid geeft aan hoe de gemeente Aalburg haar verantwoordelijkheid neemt.

De gemeente Aalburg wil zorgen voor een blijvend maatschappelijk aanvaardbare risicosituatie voor burgers in relatie tot activiteiten met gevaarlijke stoffen in de omgeving. De gemeente accepteert geen nieuwe kwetsbare objecten met verminderd zelfredzame personen binnen het invloedsgebied van risicovolle inrichtingen tenzij er sprake is van zwaarwegende belangen.

Kwetsbare objecten zijn gebouwen waarin zich veel mensen kunnen bevinden of gebouwen waar niet-zelfredzame mensen aanwezig zijn (zieken, bejaarden, kinderen). Kwetsbare objecten staan op de risicokaart omdat ze extra aandacht verdienen wanneer het misgaat. Daarom worden kwetsbare objecten liever niet in de buurt van risicobronnen gebouwd. Hele hoge gebouwen hebben een bijzonder risico in geval van brand of instorting. Gemeenten hebben bij deze gebouwen extra aandacht voor brandveiligheid, constructie, ligging en bereikbaarheid voor wanneer het misgaat.

Het plan is conserverend van aard en staat geen ontwikkelingen toe die kunnen leiden tot negatieve effecten op het plaatsgebonden risico en/of groepsrisico. Daarnaast bevinden zich in of nabij Meeuwen geen risicobronnen die in het kader van de externe veiligheid relevant zijn. In paragraaf 5.5 wordt dieper ingegaan op het thema externe veiligheid.

3.4.8 Waterplan

Het gemeentelijk beleid op het gebied van water is vastgelegd in het "Waterplan Aalburg". Het Waterplan is een gezamenlijk product van de gemeente en het Waterschap Rivierenlandschap. De planperiode voor het waterplan loopt van 2010-2020 met een doorkijk naar 2027. De doelstelling van het Waterplan is tweeledig: De gemeente en het waterschap willen met dit waterplan een gezond, veerkrachtig en duurzaam watersysteem in Aalburg realiseren. Daarnaast is het van belang dat behalve het waterbeheerder, ook de mensen die dagelijks met water te maken hebben, zich bewust zijn van water. De focus van het waterplan ligt voornamelijk op water in het binnendijks bebouwd gebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0738.BP5000-GV01_0009.jpg"
afbeelding - waterplan Meeuwen, kansen & knelpunten
* M3: slechte ecologische kwaliteit van water en oevers.

Uit de ecoscan blijkt dat de ecologische kwaliteit van water en oevers in Meeuwen voor ongeveer de helft 'slecht' scoort en dat slib, schaduw en overstorten de grootste problemen geven met de betrekking tot de ecologische kwaliteit. De watergangen aan de noordzijde van de kern maken deel uit van reconstructieplannen. De watergang aan de zuidoostzijde is inmiddels opnieuw geprofileerd, daarom zijn geen specifieke maatregelen opgenomen in het waterplan.

Er zijn nog twee andere knelpunten die betrekking hebben op Meeuwen. In Meeuwen is het peil in de praktijk hoger dan is vastgesteld in het peilbesluit. Het aanpassen van het peil wordt onderzocht in het peilbesluit en is geen maatregel in het waterplan. Verder is in Meeuwen een bergingstekort van 236 m³ eens per 10 jaar en 1042 m³ eens per 100 jaar. Dit leidt tot een afvoer boven de afvoernorm. Beide tekorten zouden opgelost kunnen worden door het toestaan van een grotere peilstijging dan nu wordt gerealiseerd bij de overstort aan de Sterkenburgstraat. Hiervoor zijn echter ook nog andere aanvullende maatregelen nodig.

Het bestemmingsplan is conserverend van aard en staat geen ontwikkelingen toe die van invloed zijn op de waterhuishouding. De bestaande watergang in het oosten van het plangebied is voorzien van een passende bestemming waarmee het behoud is bewerkstelligd. Indien in de toekomst ontwikkelingen plaatsvinden in Meeuwen dienen de ambities uit het waterplan als uitgangspunt.

3.4.9 Notitie parkeren (2011)

In deze Notitie Parkeren wordt ingegaan op de eisen en randvoorwaarden die de gemeenten Aalburg en Woudrichem met betrekking tot parkeren hanteren.

De parkeernormen in dit document zijn gebaseerd op de richtlijnen van de CROW (publicatie 182, Parkeerkencijfers – Basis voor parkeernormering, september 2008). De parkeernormen van het CROW zijn afgestemd op de lokale situatie in Aalburg, Werkendam en Woudrichem;

Autobezit en huishoudens
In onderstaande tabellen staat informatie over het aantal huishoudens en stedelijkheidsgraad in de gemeenten in het Land van Heusden en Altena en het autobezit in percentage van het aantal huishoudens naar stedelijkheidsgraad. Dit geeft een indicatie van het gemiddelde autobezit per huishouden.

Gemeente   Stedelijkheid   Aantal huishoudens   Inwoners   Autobezit   Auto per huishouden  
Aalburg   Niet stedelijk   4.475   12.630 inwoners   470 per 1000 inwoners   1,3  

Parkeernorm woningen   Rest bebouwde kom  
Woning duur
[per woning]  
2,3  
Woning middelduur
[per woning]  
2,0  
Woning goedkoop
[per woning]  
1,8  


Het bestemmingsplan is conserverend van aard en staat geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen toe. De parkeernormen behoeven dan ook geen directe doorwerking in dit bestemmingsplan. Bij toekomstige nieuwbouw in Meeuwen moet voldaan worden aan de gemeentelijke parkeernormen.