Plan: | Buitengebied Andel: partiële herziening Middenweg ong. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1959.AndBP130Middenweg-VG01 |
Voor een locatie aan de Middenweg (ong.) in het buitengebied van de gemeente Altena, ter hoogte van nummer 12 te Andel, is recent een bestemmingsplan opgesteld. Dit bestemmingsplan 'Buitengebied - Middenweg ong - 2017' is op 9 februari 2021 door de gemeenteraad vastgesteld. In dit bestemmingsplan is de uitbreiding van een bestaand en nabijgelegen glastuinbouwbedrijf, gevestigd aan de Middenweg 4 te Andel, mogelijk gemaakt.
In dit bestemmingsplan zijn bouwmogelijkheden opgenomen om nieuwe kassen te bouwen, waarmee het voor het betreffende glastuinbouwbedrijf mogelijk is om een hogere efficiëntie te behalen in de huidige teelt en het tegelijkertijd ook mogelijk is om meerdere soorten potplanten te optimaliseren.
Behalve deze nieuwe bouwmogelijkheden is in het bestemmingsplan 'Buitengebied - Middenweg ong - 2017', en in afwijking van andere vigerende bestemmingsplannen binnen de gemeente, ook een regeling opgenomen voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Deze regeling is gebaseerd op de beleidsregel 'Huisvesting van arbeidsmigranten gemeente Altena 2020'.
Vervolgens heeft de eigenaar van het perceel een verzoek bij de gemeente Altena ingediend voor het realiseren van grootschalige huisvesting voor arbeidsmigranten (+/- 275 arbeidsmigranten in een eerste fase, en in een latere fase een equivalent daarvan).
Door dit verzoek is onrust ontstaan, zowel binnen de kern Andel alsook de gemeentelijke politiek. Door laatstgenoemde is geconstateerd dat het gemeentelijk beleid hieromtrent aanscherping behoeft, waarna de beleidsregel 'Huisvesting van arbeidsmigranten gemeente Altena 2020' is ingetrokken (per 14 juli 2021). Momenteel wordt gewerkt aan nieuw beleid omtrent dit onderwerp en dat zal naar verwachting eind 2022 zijn beslag krijgen.
Om te voorkomen dat te grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten op de betreffende locatie aan de Middenweg op basis van dit 'oude beleid' plaatsvindt, is door de gemeenteraad op 20 september 2021 een voorbereidingsbesluit genomen. In dit voorbereidingsbesluit is een verbod op de huisvesting van arbeidsmigranten opgenomen.
Tegelijkertijd is in het voorbereidingsbesluit aangegeven dat voor deze locatie een nieuw bestemmingsplan wordt voorbereid.
Met het voorliggende bestemmingsplan 'Buitengebied Andel: partiële herziening Middenweg ong.' wordt hieraan invulling gegeven. Daarbij geldt dat in dit nieuwe bestemmingsplan alleen de regels omtrent de huisvesting van arbeidsmigranten worden aangepast en er voor het overige inhoudelijk niets wijzigt.
Het plangebied heeft betrekking op een onbebouwd perceel aan de Middenweg (ong.) in het buitengebied van de gemeente Altena, ter hoogte van Middenweg 12 en tussen nummers 10 en 14. De locatie is ten zuiden van de kern Andel gesitueerd en grenst in het oosten en westen aan gronden met een agrarische functie.
In het zuiden wordt de grens gevormd door een watergang die parallel aan de Provincialeweg-Oost/N267 loopt en in het noorden door het woonperceel Middenweg 12 en de Middenweg zelf.
Figuur 1 – Ligging en begrenzing van het plangebied op een topografische kaart (bron: Kadaster)
Figuur 2 – Ligging en begrenzing plangebied op een luchtfoto, in combinatie met de kadastrale kaart (bron: PDOK viewer)
Het plangebied heeft betrekking op meerdere percelen (kadastraal bekend onder 'Woudrichem, sectie I, nummers 122, 124, 125, 767, 768 en 2683) met een totale oppervlakte van ca. 15,9 hectare. De begrenzing is daarmee gelijk aan de begrenzing van het plangebied uit het bestemmingsplan 'Buitengebied - Middenweg ong - 2017' en de begrenzing van het voorbereidingsbesluit dat in september 2021 genomen is.
De ligging en begrenzing van het plangebied zijn in figuur 1 en figuur 2 weergegeven.
Het plangebied maakt deel uit van het vigerende bestemmingsplan 'Buitengebied - Middenweg ong - 2017'. Dit plan is door de gemeenteraad van Altena vastgesteld op 9 februari 2021.
De gronden in het plangebied hebben in dit bestemmingsplan overwegend de bestemming 'Agrarisch', in combinatie met de aanduiding 'glastuinbouw' als bedoeld in artikel 3 van de bijbehorende regels. Zie in dit kader ook figuur 3.
Figuur 3 - Verbeelding behorend bij het vigerende bestemmingsplan 'Buitengebied
- Middenweg ong - 2017' (bron: ruimtelijkeplannen.nl)
Gronden met de bestemming 'Agrarisch' en in combinatie met de aanduiding 'glastuinbouw' zijn bestemd voor een agrarisch bedrijf, in de vorm van (uitsluitend) een glastuinbouwbedrijf. Ook zijn 'bij recht' diverse nevenactiviteiten toegestaan (zoals ondergeschikte detailhandel, inpandige statische opslag, evenementen, extensief recreatief medegebruik), evenals bijbehorende voorzieningen, waaronder (voor)tuinen, erfbeplanting, perceelsontsluitingen, water/sloten en waterhuishoudkundige doeleinden.
Behalve dat er diverse nevenactiviteiten 'bij recht' zijn toegestaan, zijn er als onderdeel van de agrarische bestemming ook verschillende andere nevenactiviteiten mogelijk die via een omgevingsvergunning voor het afwijken van de gebruiksregels kunnen worden toegestaan. Aan deze zogenaamde binnenplanse afwijkingsbevoegdheid (artikel 3.5) zijn wel diverse voorwaarden gekoppeld. Het betreft onder meer de volgende (neven)activiteiten:
In hoofdstuk 2 wordt nader ingegaan op de afwijkingsbevoegdheid voor de huisvesting van arbeidsmigranten (artikel 3.5.8), aangezien de huidige regeling voor deze nevenactiviteit dé reden is voor de voorliggende 'partiële herziening'.
Bebouwing in de vorm van agrarische bedrijfsgebouwen (waaronder ook kassen) is uitsluitend toegestaan binnen het op de verbeelding aangeduide bouwvlak, waarbij het bouwvlak volledig (100%) bebouwd mag worden. Een bedrijfswoning is echter niet toegestaan, wat middels de aanduiding 'bedrijfswoning uitgesloten' ook expliciet op de verbeelding is aangegeven.
In de bouwregels zijn nadere bepalingen opgenomen voor de maximale toegestane goot- en bouwhoogte voor bedrijfsgebouwen, kassen, teeltondersteunende voorzieningen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Ook gelden er regels voor het bouwen van deze gebouwen tot aan de perceelgrens en tot de as van de weg.
Verder zijn er ook buiten het aangeduide bouwvak diverse bouwwerken, geen gebouwen zijnde, toegestaan. Hiervoor gelden ook specifieke bouwregels.
Daarnaast geldt in het gebied de gebiedsaanduiding 'wetgevingszone - wijzigingsgebied mogelijk doorgroeigebied glastuinbouw', waaraan specifieke regels gekoppeld zijn met betrekking tot de vergroting van het bouwvlak van een glastuinbouwbedrijf (via een wijzigingsbevoegdheid).
Tot slot zijn er nog een tweetal andere bestemmingen binnen het plan van toepassing, te weten 'Groen - Landschappelijke inpassing' (artikel 4) en 'Water' (artikel 5).
Binnen de bestemming 'Groen - Landschappelijke inpassing' zijn de gronden onder meer bestemd voor het aanbrengen en instandhouden van gebiedseigen (erf)beplanting. Hiermee is de beoogde landschappelijke inpassing van de nieuw te bouwen gebouwen en aan te leggen verhardingen geborgd. Gebouwen zijn binnen deze bestemming niet toegestaan.
De bestemming 'Water' is onder meer bestemd voor water en waterhuishoudkundige doeleinden, voorzieningen ten behoeve van de waterhuishouding, waterafvoer en waterberging. De bestemming ziet toe op het planologisch borgen van de te vergraven watergang in het noorden, nabij de Middenweg. Binnen deze bestemming zijn ook geen gebouwen toegestaan.
De toelichting is verder als volgt opgebouwd.
Hoofdstuk 2 beschrijft de achtergrond van deze partiële herziening, waarbij ook kort het voorbereidingsbesluit voor deze locatie wordt toegelicht.
Daarna wordt in hoofdstuk 3 kort ingegaan op het van toepassing zijnde beleidskader, gevolgd door een beschrijving van de relevante milieu- en omgevingsaspecten in hoofdstuk 4.
In hoofdstuk 5 'Juridische aspecten' wordt een toelichting op de verbeelding (plankaart) en de regels gegeven.
Hoofdstuk 6 omvat de economische uitvoerbaarheid van het plan.
Tot slot beschrijft hoofdstuk 7 de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan (resultaten van de inspraak en het wettelijke vooroverleg over het plan).
Huisvesting van arbeidsmigranten is in strijd met het bestemmingsplan 'Buitengebied - Middenweg ong 2017'. In dit bestemmingsplan is als onderdeel van de agrarische bestemming, en in afwijking van andere vigerende bestemmingsplannen binnen de gemeente Altena, in artikel 3.5.8 wel een regeling opgenomen voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Het betreft een zogenaamde binnenplanse afwijkingsmogelijkheid, waarbij het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid heeft om een omgevingsvergunning te verlenen voor arbeidsmigrantenhuisvesting. Bij het toepassen van deze bevoegdheid dienen wel diverse voorwaarden in acht genomen te worden, die ook specifiek in artikel 3.5.8 zijn benoemd. Voor een volledig overzicht is hierna het desbetreffende artikel uit het geldende bestemmingsplan weergegeven.
3.5.8 Omgevingsvergunning huisvesting van arbeidsmigranten
Het bevoegd gezag kan door middel van het verlenen van een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in 3.2.2 en 3.4.1 onder i ten behoeve van huisvesting van arbeidsmigranten, mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan: |
||
a. | de huisvesting is toegestaan in de bij het bedrijf horende (bedrijfs)woning(en) en/of gebouwen met een tijdelijke vergunning en of in bestaand vastgoed en/of in nieuw te realiseren bebouwing; | |
b. | de huisvesting mag uitsluitend worden gebruikt door werknemers die werkzaam zijn voor het bedrijf waar de huisvesting is gerealiseerd. Het mag ook gaan om de huisvesting van werknemers die op een andere vestigingslocatie van het bedrijf werkzaam zijn. De andere locatie moet wel binnen de gemeente Altena liggen; | |
c. | de omvang van de huisvesting moet passen bij de omvang en de behoefte van het betreffende bedrijf. De initiatiefnemer moet zijn arbeidsbehoefte onderbouwen; | |
d. | In afwijking van lid b en c mag de huisvesting op het erf van een agrarisch bedrijf ook worden gebruikt voor de huisvesting van arbeidsmigranten die werkzaam zijn bij een ander agrarisch bedrijf, waarbij minimaal 75% werkzaam is in de gemeente Altena. Afspraken hierover worden gemaakt in de te sluiten prestatieovereenkomst; | |
e. | In afwijking van lid b mag de huisvesting op het erf van een agrarisch bedrijf ook worden gebruikt voor de huisvesting van niet-arbeidsmigranten die urgent tijdelijke woonruimte benodigd hebben, waarbij geldt: 1. alternatieve tijdelijke woonruimte is in de gemeente Altena niet beschikbaar. 2. afspraken hierover zijn vastgelegd in de met de gemeente gesloten prestatieovereenkomst. |
|
f. | Huisvesting vindt alleen plaats binnen het bouwvlak; | |
g. | bij nieuwbouw dient de initiatiefnemer aan te tonen dat eventuele woningen in kernen waar hij werkzame arbeidsmigranten huisvest of laat huisvesten ter beschikking komen en blijven voor de reguliere woningmarkt; | |
h. | huisvesting in (sta)caravans, tenten of daarmee vergelijkbare huisvestingsvormen, is niet toegestaan; | |
i. | de huisvesting moet gecertificeerd zijn volgens Stichting Normering flexwonen (SNF) of daaraan gelijk te stellen; | |
j. | degene voor wie de vergunning geldt moet een nachtregister bijhouden. het bijhouden van een nachtregister is niet verplicht indiend alle bewoners staan ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Altena en tevens beschikken over eigen afzonderlijke huurcontracten; | |
k. | een communicatieplan wordt opgesteld waarbij onder andere de actieve communicatie met omwonenden is geborgd; | |
l. | de verkeersaantrekkende werking dient te zijn afgestemd op de feitelijke ontsluitingssituatie en niet onevenredig toenemen; | |
m. | er moet worden voldaan aan de parkeernorm van 0,5 parkeerplaats per persoon; | |
n. | de gehele parkeerbehoefte die gegenereerd wordt door de aanvraag dient op het eigen perceel te worden opgelost. | |
o. | het gebruik mag niet leiden tot extra belemmeringen voor de bedrijfsontwikkelingen van de omliggende agrarische bedrijven, voortvloeiende uit de natuur-, milieu- en dierenwelzijnswetgeving; | |
p. | het woon- en leefmilieu van de omgeving wordt niet onevenredig aangetast; dit betekent in ieder geval dat de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende percelen niet onevenredig mogen worden beperkt; | |
q. | de ontwikkeling van het doorgroeigebied mag niet worden gefrustreerd; | |
r. | er wordt voldaan aan de natuur-, milieuwet- en regelgeving; | |
s. | er is sprake van een zorgvuldige landschappelijke inpassing; | |
t. | indien er sprake is van ruimtelijke kwaliteit bij een ontwikkeling dient deze gepaard te gaan met een aantoonbare en uitvoerbare fysieke verbetering van de aanwezige of potentiele kwaliteiten van de bodem, water, natuur, landschap of cultuurhistorie of van extensieve recreatieve mogelijkheden van het plangebied; | |
u. | De huisvesting voldoet aan de beleidsregel opgenomen in Bijlage 3 Beleidsregel Arbeidsmigrantenhuisvesting. |
Een groot deel van deze voorwaarden volgt rechtstreeks uit de beleidsregel "Huisvesting van arbeidsmigranten gemeente Altena 2020". Deze beleidsregel is op 2 juni 2020 door de gemeenteraad van Altena vastgesteld.
In het beleid is er geen maximum aantal te huisvesten arbeidsmigranten (per locatie) benoemd. Ook is er in het bestemmingsplan geen maximum aantal vastgelegd.
Zoals reeds in de inleiding van deze toelichting is aangegeven heeft de eigenaar van het perceel aan de Middenweg ong. een verzoek bij de gemeente Altena ingediend voor het realiseren van grootschalige huisvesting voor arbeidsmigranten (+/- 275 arbeidsmigranten in een eerste fase, en in een latere fase een equivalent hiervan). De initiatiefnemer wil daarbij gebruikmaken van de binnenplanse afwijkingsmogelijkheid in artikel 3.5.8 van het geldende bestemmingsplan. Door de politiek is geconstateerd dat het gemeentelijk beleid hieromtrent aanscherping behoeft, waarna de beleidsregel 'Huisvesting van arbeidsmigranten gemeente Altena 2020' is ingetrokken (per 14 juli 2021). Momenteel wordt gewerkt aan nieuw beleid omtrent dit onderwerp, waarbij de ruimtelijke gevolgen van de huisvesting van arbeidsmigranten beter worden beheerst. Dit beleid zal naar verwachting eind 2022 gereed zijn.
Maar omdat de 'oude beleidsregel' integraal deel uitmaakt van het bestemmingsplan, als voorwaarde voor de binnenplanse afwijkingsbevoegdheid in artikel 3.5.8 én bijlage 3 van de regels, heeft de intrekking van de beleidsregel 'Huisvesting van arbeidsmigranten gemeente Altena 2020' geen invloed op dit bestemmingsplan. Met andere woorden, specifiek voor de planlocatie aan de Middenweg ong. te Andel blijft de 'oude beleidsregel' het toetsingskader voor de huisvesting van arbeidsmigranten, totdat het bestemmingsplan wordt herzien.
Om te voorkomen dat te grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten op de betreffende locatie aan de Middenweg op basis van dit 'oude beleid' plaatsvindt, is door de gemeenteraad op 20 september 2021 een voorbereidingsbesluit genomen. In dit voorbereidingsbesluit is specifiek voor de planlocatie aan de Middenweg ong. te Andel, vooruitlopend op de herziening van het bestemmingsplan, een verbod op de huisvesting van arbeidsmigranten bepaald.
Tegelijkertijd is in het voorbereidingsbesluit aangegeven dat voor deze locatie een nieuw bestemmingsplan wordt voorbereid.
Met het voorliggende bestemmingsplan 'Buitengebied Andel: partiële herziening Middenweg ong.' wordt hieraan invulling gegeven.
Een voorbereidingsbesluit is een verklaring van de gemeenteraad dat een bestemmingsplan voor een bepaald gebied wordt voorbereid. Met dit besluit wordt een voorbereidingsbescherming beoogd, waarmee een aanhoudingsplicht geldt voor omgevingsvergunningaanvragen voor bouw- en aanlegactiviteiten. Dit betekent dat omgevingsvergunningen die passen binnen het van kracht zijnde bestemmingsplan toch nog niet mogen worden verleend.
Specifiek voor de locatie aan de Middenweg ong. te Andel heeft de gemeenteraad op 20 september 2021 een voorbereidingsbesluit genomen. Het besluit ziet toe op het aanhouden van vergunningaanvragen met betrekking tot de huisvesting van arbeidsmigranten en het voorkomen van het gebruik van gronden en bebouwing voor dit doel. Concreet betekent dit dat het gebruik van bebouwing binnen het plangebied niet mag wijzigen en de bebouwing niet mag toenemen ten behoeve van het huisvesten van arbeidsmigranten.
Aanvragen die wel passen binnen de regels van het voorbereidingsbesluit, oftewel aanvragen die geen betrekking hebben op de huisvesting van arbeidsmigranten, (bouwactiviteiten, niet zijnde wijzigingen van het planologisch gebruik), kunnen wel doorgang vinden. Zo zijn de andere beoogde ontwikkelingen binnen het plangebied aan de Middenweg ong. (zoals bijvoorbeeld de bouw van de kassen) wel gewoon toegestaan.
Het voorbereidingsbesluit geldt in principe voor 1 jaar. Als binnen deze periode een nieuw ontwerpbestemmingsplan voor dit gebied ter inzage wordt gelegd, blijft het voorbereidingsbesluit gelden tot het moment waarop het nieuwe bestemmingsplan (ter voorbereiding waarvan het besluit is genomen) door de gemeenteraad wordt vastgesteld en in werking treedt.
Met andere woorden, met het in procedure brengen van het voorliggende ontwerpbestemmingsplan komt het betreffende voorbereidingsbesluit (d.d. 20 september 2021) niet te vervallen, maar wordt dit besluit juist 'verlengd' en blijven de regels uit dit voorbereidingsbesluit gelden tot de vaststelling en inwerkingtreding van dit nieuwe bestemmingsplan. En na inwerkingtreding van dit bestemmingsplan, wordt het planologisch toetsingskader gevormd door het bestemmingsplan 'Buitengebied - Middenweg ong - 2017', inclusief het voorliggende bestemmingsplan 'Buitengebied Andel: partiële herziening Middenweg ong.'.
Met het voorliggende bestemmingsplan wordt voor het plangebied aan de Middenweg ong. te Andel alleen de afwijkingsmogelijkheid voor de huisvesting van arbeidsmigranten in de agrarische bestemming verwijderd. Het betreft het schrappen van sublid 3.5.8 'Omgevingsvergunning huisvesting van arbeidsmigranten', met in het verlengde daarvan het schrappen van Bijlage 3 'Beleidsregel Arbeidsmigrantenhuisvesting'.
Na het schrappen van sublid 3.5.8 worden de oorspronkelijke subleden 3.5.9, 3.5.10 en 3.5.11 vernummerd tot respectievelijk 3.5.8, 3.5.9 en 3.5.10.
Verder blijven de huidige bestemmingen 'Agrarisch', 'Groen - Landschappelijke inpassing' en 'Water' ongewijzigd van toepassing. Dit betekent onder meer dat er binnen het plangebied en als onderdeel van een glastuinbouwbedrijf wel nieuwe agrarische bedrijfsgebouwen (waaronder ook kassen) en andere bouwwerken gebouwd mogen worden.
Aangezien met het onderhavige bestemmingsplan uitsluitend de afwijkingsmogelijkheid voor de huisvesting van arbeidsmigranten wordt verwijderd en het geldende bestemmingsplan 'Buitengebied - Middenweg ong - 2017' voor het overige ongewijzigd van kracht blijft, betreft het voorliggende bestemmingsplan een zogenoemde 'partiele herziening'.
Een bestemmingsplan mag niet in strijd zijn met het ruimtelijk beleid op nationaal, provinciaal, regionaal of gemeentelijk niveau. Daarom is er in de toelichting van elk bestemmingsplan een hoofdstuk opgenomen waarin het bepaalde in het bestemmingsplan getoetst wordt aan de geldende beleidskaders.
De onderhavige partiële herziening heeft uitsluitend betrekking op het schrappen van een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid in het geldende bestemmingsplan 'Buitengebied - Middenweg ong - 2017' die is opgenomen ten behoeve van huisvesting van arbeidsmigranten.
Het schrappen van deze binnenplanse afwijkingsmogelijkheid is niet in strijd met het ruimtelijk beleid op nationaal, provinciaal, regionaal of gemeentelijk niveau.
Bovendien is het gemeentelijk beleid 'Huisvesting van arbeidsmigranten gemeente Altena 2020' ingetrokken en is het nieuwe beleid omtrent dit onderwerp nog niet gereed. Verder wordt ook verwezen naar hoofdstuk 2 van deze plantoelichting.
De toets aan het overige relevante (ruimtelijke) beleid en betrekking hebbend op de voorgenomen uitbreiding van het glastuinbouwbedrijf voor de locatie aan de Middenweg (ong.), met alle daarbij behorende gevolgen, is verder al gemaakt in het bestemmingsplan 'Buitengebied - Middenweg ong - 2017'. Die toets hoeft niet opnieuw te worden gemaakt.
In een bestemmingsplan (ook als sprake is van een partiële herziening) dient aangetoond te worden dat er sprake is van een 'goede ruimtelijke ordening'. Onderdeel hiervan is dat het plan niet in strijd is met diverse milieu- en omgevingsaspecten.
Echter, met de voorliggende partiële herziening wordt uitsluitend een afwijkingsregeling voor de huisvesting van arbeidsmigranten geschrapt. Daarmee zijn er geen effecten op milieu- en omgevingsaspecten. Er worden namelijk geen nieuwe milieugevoelige functies binnen de huidige agrarische bestemming toegevoegd of planologisch mogelijk gemaakt die een nadere motivering op diverse milieuaspecten (zoals geluid, bodem, geur, milieuzonering, luchtkwaliteit, externe veiligheid) noodzakelijk maken
Het onderhavige bestemmingsplan heeft de vorm van een partiële herziening, waarmee de geldende planologische regeling van het bestemmingsplan 'Buitengebied - Middenweg ong - 2017' slechts op een enkel onderdeel wordt gewijzigd.
Concreet betekent dit dat in de regels behorend bij één bestemming (in dit geval 'Agrarisch') een bepaling wordt geschrapt, en in het verlengde daarvan ook een bijlage bij de regels (Bijlage 3 'Beleidsregel Arbeidsmigrantenhuisvesting') wordt geschrapt.
De verbeelding (plankaart) wijzigt verder niet.
Vanaf 1 juli 2013 zijn de RO Standaarden 2012 verplicht geworden. Concreet betekent dit dat nieuwe bestemmingsplannen, waaronder ook (partiële) herzieningen, vanaf die datum volgens deze standaard opgesteld en gepubliceerd moeten worden. Het voorliggende plan is overeenkomstig deze vereisten opgesteld. Inhoudelijk heeft dit geen wijzigingen tot gevolg in vergelijking met het geldende bestemmingsplan.
Met het nieuwe bestemmingsplan 'Buitengebied Andel: partiële herziening Middenweg ong.' wordt een wijziging aangebracht in de regels van het geldende bestemmingsplan 'Buitengebied - Middenweg ong - 2017' met identificatienummer NL.IMRO.0874. BUITBP201703-VGS2, vastgesteld op 9 februari 2021.
Dit bestemmingsplan is ook expliciet in de regels (artikel 1) van de voorliggende partiële herziening benoemd.
Het merendeel van de regels uit het geldende bestemmingsplan blijft ongewijzigd van kracht en van toepassing. Alleen daar waar in een bepaald artikel en/of plandeel iets gewijzigd wordt, wordt dit expliciet benoemd in de regels van de voorliggende partiële herziening. In hoofdstuk 2 van de regels is dit aangegeven.
Het betreft in dit geval alleen het schrappen van sublid 3.5.8 'Omgevingsvergunning huisvesting van arbeidsmigranten', met in het verlengde daarvan het schrappen van Bijlage 3 'Beleidsregel Arbeidsmigrantenhuisvesting'.
De overige regels uit het bestemmingsplan 'Buitengebied Andel: partiële herziening Middenweg ong.' wijzigen inhoudelijk niet ten opzichte van het geldende bestemmingsplan en blijven daarmee dus ongewijzigd van kracht.
De aanpassing in de regels betreft dus slechts een klein gedeelte van een artikel, in dit geval alleen het schrappen van een bepaald sublid en een bijlage bij de regels. De rest van de regels uit het geldende bestemmingsplan wijzigt niet. Deze artikelen, of delen van artikelen, worden dus niet herzien en maken daardoor feitelijk geen deel uit van deze partiële herziening. Deze artikelen, of delen van artikelen, staan dus ook niet open voor zienswijzen en beroep.
In de regels is een zogenoemde schakelbepaling opgenomen om de verhouding tussen het geldende bestemmingsplan en de voorliggende herziening te bepalen. Daartoe regelt de schakelbepaling op welke wijze de regels van het geldende plan worden aangepast en dat de overige regels ongewijzigd van kracht blijven.
Voorts regelt de schakelbepaling ook dat de verbeelding van het geldende plan ongewijzigd van kracht blijft.
Tot slot zijn in de regels ook enkele standaardbegrippen (plan en bestemmingsplan) opgenomen, evenals standaardregels die volgens het Besluit ruimtelijke ordening moeten worden opgenomen in elk bestemmingsplan. Dat betreft de anti-dubbeltelregel (artikel 4), het overgangsrecht (artikel 5) en de slotregel (artikel 6).
De plangrens van deze partiële herziening is gelijk aan de plangrens van het bestemmingsplan 'Buitengebied - Middenweg ong - 2017', en daarmee ook afgestemd op de begrenzing van het voorbereidingsbesluit dat in september 2021 genomen is door de gemeenteraad van Altena.
Omdat er geen bestemmingswijzigingen op de gronden binnen het plangebied worden voorzien (alleen een wijziging van de regels, zie hiervoor paragraaf 5.2), is alleen de plangrens opgenomen en worden geen bestemmingsvlakken en/of aanduidingen op de verbeelding getoond.
De bestemmingen en aanduidingen zoals opgenomen in het bestemmingsplan 'Buitengebied - Middenweg ong - 2017', blijven daarmee ongewijzigd van toepassing.
Op grond van artikel 6.12 van de Wro is het verplicht voor gronden waarvoor een bestemmingsplan wordt opgesteld een exploitatieplan vast te stellen. Op basis van het exploitatieplan kunnen (plan)kosten worden verhaald. In artikel 6.12 lid 2 Wro is bepaald dat geen exploitatieplan hoeft te worden vastgesteld indien het verhaal van kosten van de grondexploitatie over de in de in het plan begrepen gronden 'anderszins verzekerd' is, door middel van bijvoorbeeld anterieure overeenkomsten of als de gemeente eigenaar is van de gronden. Eveneens hoeft geen exploitatieplan te worden opgesteld als:
Het voorliggende bestemmingsplan betreft een zogenaamde partiële (gedeeltelijke) herziening voor de gronden aan de Middenweg (ong.) in het buitengebied van de gemeente Altena, ter hoogte van nummer 12 en tussen nummers 10 en 14. Op deze locatie is de uitbreiding van een bestaand en nabijgelegen glastuinbouwbedrijf voorzien, gevestigd aan de Middenweg 4 te Andel.
Deze partiële herziening wijzigt echter alleen de gebruiksmogelijkheden van de nieuw te bouwen gebouwen op het terrein waar de uitbreiding van het glastuinbouwbedrijf is voorzien, in die zin dat de bevoegdheid van het bevoegd gezag (burgemeester en wethouders) ten behoeve van het realiseren van huisvesting van arbeidsmigranten verwijderd wordt.
Daarmee wordt geen nieuw bouwplan mogelijk gemaakt als bedoeld in artikel 6.12, lid 1 van de Wro. Ook zijn er bij dit plan geen verhaalbare kosten als bedoeld in artikel 6.2.4, onderdelen b tot en met f van het Bro. Het opstellen van een exploitatieplan is daarom niet nodig.
Het bestemmingsplan is erop gericht om grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten tegen te gaan door de gebruiksregeling die hiervoor in het geldende bestemmingsplan is opgenomen (middels een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid), te schrappen. Dit vergt geen fysieke ruimtelijke ingrepen, waardoor er aan de uitvoering van het plan geen kosten verbonden zijn.
Geconcludeerd kan worden dat het vaststellen van een exploitatieplan niet noodzakelijk is en het bestemmingsplan economisch uitvoerbaar is.
Gezien de ligging, aard en schaal van de beoogde wijziging die in voorliggend bestemmingsplan (een partiële herziening) is beoogd, is de afweging gemaakt om geen voorontwerp bestemmingsplan in procedure te brengen. Achter deze beslissing ligt de overweging dat het bestemmingsplan geen dusdanige wijzigingen toestaat, waardoor er voor omwonenden geen verslechtering van de toegestane situatie plaatsvindt.
De aanpassing van het bestemmingsplan past binnen de insteek van de gemeenteraad om de huisvesting van arbeidsmigranten op projectniveau toe te staan via een te doorlopen tenderprocedure. Hierdoor krijgt iedere potentiële ontwikkelaar een eerlijke kans om een project te realiseren. Daarbij past het niet dat een bestemmingsplan al een eigen regeling kent voor het creëren van huisvestingsplaatsen voor arbeidsmigranten, zoals hier aan de orde.
Gezien de ligging, aard en schaal van de beoogde wijziging die in voorliggend bestemmingsplan wordt beoogd, is tegelijkertijd met de ter inzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan (zie paragraaf 7.3) kort vooroverleg in het kader van artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro) gevoerd.
Er zijn geen inhoudelijke reacties van de vooroverlegpartners binnengekomen.
Het ontwerpbestemmingsplan "Buitengebied Andel: partiële herziening Middenweg ong." heeft vanaf 9 september 2022 voor zes weken ter inzage gelegen. Gedurende die periode kon eenieder een zienswijze indienen.
Binnen de gestelde termijn is één zienswijze tegen het ontwerpbestemmingsplan ingediend. In Bijlage 1 is de 'Nota van zienswijzen' behorend bij dit bestemmingsplan opgenomen, met daarin de samenvatting en beantwoording van de ingekomen zienswijze. Hiernaar wordt verwezen.
De zienswijze heeft niet geleid tot inhoudelijke wijzigingen en/of aanpassingen van het bestemmingsplan.