Plan: | Kern Hank: reparatieherziening Buitendijk 29 en Kerkstraat 1 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0870.04BP1096KHRpBuitdk-VA01 |
De gemeente Werkendam is een traject gestart waarin verschillende bestemmingsplannen die voor een groot deel ouder zijn dan 10 jaar te herzien. Ook het bestemmingsplan van Kern Hank is onlangs geactualiseerd. Dit bestemmingsplan is op 22 mei 2012 vastgesteld door de raad. Abusievelijk is voor de locatie Buitendijk 29 een verkeerde bestemming opgenomen. Op deze locatie is het bedrijf Atelier Mensing gevestigd. De bedrijfsactiviteiten bestaan uit het maken van beelden, door middel van boetseren in klei en was. Tevens is er een expositieruimte aanwezig en een fotostudio.
In het voorheen geldende bestemmingsplan was voor deze locatie de bestemming 'Bedrijfsdoeleinden' opgenomen. In het thans geldende plan voor Hank is de bestemming 'Wonen' opgenomen.
Voor het perceel aan de Kerkstraat 1 is abusievelijk de aanduiding 'bedrijfswoning' niet opgenomen. Dit betreft een horecabedrijf met een bovenwoning.
In het voorliggende bestemmingsplan wordt genoemde omissies hersteld en wordt wederom de bestemming 'Bedrijf' opgenomen voor de locatie Buitendijk 29. Verder wordt de aanduiding 'bedrijfswoning toegevoegd op het perceel aan de Kerkstraat 1. Voor het overige worden geen wijzigingen doorgevoerd.
afbeelding 1: plankaart voorheen geldende bestemming locatie Buitendijk 29
afbeelding 2: verbeelding "Kern Hank" locatie Kerkstraat 1
Het plangebied ligt aan de Buitendijk 29 en aan de Kerkstraat 1 in Hank en ligt geheel ten westen van de kern van Hank.
Afbeelding 3: ligging Buitendijk 29 en Kerkstraat 1
afbeelding 4: voorzijde bedrijfspand Buitendijk 29
afbeelding 5: foto van omgeving en zijkant bedrijfspand Buitendijk 29
afbeelding 6: foto café Het Centrum Kerkstraat 1
Op beide locaties is het bestemmingsplan "Kern Hank" van toepassing, dat op 22 mei 2012 door de raad is vastgesteld. Het perceel Buitendijk 29 is hier abusievelijk bestemd als 'Wonen'.
Afbeelding 7: uitsnede verbeelding geldend bestemmingsplan "Kern Hank"
Voor de beschrijving en het van toepassing zijnde beleidskader van het Rijk, de provincie en de gemeente wordt verwezen naar het bestemmingsplan "Kern Hank". De inhoud hiervan wordt hier als herhaald en ingelast beschouwd. De wijziging die met dit bestemmingsplan wordt beoogd zijn niet strijdig met voornoemd beleid.
Elk bestemmingsplan dient te voldoen aan het algemene criterium 'een goede ruimtelijke ordening' uit de Wet ruimtelijke ordening. De wijzigingen die met dit bestemmingsplan zijn voorzien hebben geen invloed op voornoemd criterium, omdat ze enkel betrekking hebben op de correctie van de geldende bestemming. Er worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt met onderhavig plan.
Het centrale onderdeel van een bestemmingsplan is de bestemming. Ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening worden aan de in het plan begrepen grond bestemmingen toegewezen met bijbehorende doeleinden. Aan de bestemmingen zijn regels verbonden over het gebruik van de in het plan begrepen gronden en van hierop bevindende bouwwerken. In dit hoofdstuk wordt het juridische deel van het bestemmingsplan nader toegelicht. Het bestemmingsplan is opgesteld conform de Wet ruimtelijke ordening en de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen (SVBP2012).
De planregels zijn opgebouwd volgens de systematiek van de SVBP2012. Om de leesbaarheid te bevorderen is in de SVBP2012 gekozen voor een vaste volgorde in indeling van planregels. Onderhavig bestemmingsplan is hierop afgestemd en kent de volgende indeling in planregels:
De voor 'Bedrijf' aangewezen gronden zijn bestemd voor bedrijven in de milieucategorieën 1 en 2 van de bij de planregels behorende Staat van bedrijfsactiviteiten, al dan niet in combinatie met ondergeschikte kantoorvoorzieningen en productiegebonden detailhandel. Er zijn regels opgenomen voor het bouwen van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Burgemeester en wethouders kunnen nadere eisen stellen aan de plaats en omvang van bouwwerken. De bedrijfswoning is als zodanig aangeduid.
De bestemmingsvlakken zijn overgenomen van het geldende bestemmingsplan. Dit zijn reeds bestaande situaties. De bouwmogelijkheden zijn overgenomen in het onderhavige bestemmingsplan. Verder is aangehaakt bij het systeem van het Besluit omgevingsrecht. Bestaande rechten dienen in principe te worden gerespecteerd. Gezien het voornoemde en de bouwmogelijkheden van het geldende bestemmingsplan, is er geen sprake van strijdigheid met de Verordening ruimte, omdat er geen sprake is van nieuwe bouwmogelijkheden of nieuwe situaties.
Het bevoegd gezag kan, indien aan de voorwaarden wordt voldaan, een omgevingsvergunning verlenen voor het bouwen van een grotere nutsvoorziening, voor een afwijkende situering voor de bouw van bijbehorende bouwwerken en voor het bouwen van een grotere oppervlakte aan bijbehorende bouwwerken en bijgebouwen vanuit medisch-sociale noodzaak.
Met een omgevingsvergunning kan het bevoegd gezag afwijken van de gebruiksregels voor een bedrijf dat niet in de Staat van bedrijfsactiviteiten voorkomt, voor mantelzorg en voor huis-aan-huis verbonden beroep of bedrijf.
Ter plaatse van het perceel aan de Buitendijk 29 is de aanduiding 'wetgevingszone - wijzigingsgebied' opgenomen. Dit betreft een wijzigingsbevoegdheid voor het college van b&w om de bestemming 'Bedrijf' onder bepaalde voorwaarden te kunnen wijzigen naar de bestemming 'Wonen'.
De voor 'Horeca' aangewezen gronden zijn bestemd voor horeca(bedrijven) categorie 1, 2, categorie 3a en 3b en categorie 4. De locaties zijn specifiek aangeduid. Voor de locatie aan de Kerkstraat 1 geldt de aanduiding 'categorie 3a'. De bedrijfswoning is als zodanig aangeduid.
Er zijn regels opgenomen voor het bouwen van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Burgemeester en wethouders kunnen nadere eisen stellen aan de plaats en omvang van bouwwerken. Het bevoegd gezag kan, indien aan de voorwaarden wordt voldaan, een omgevingsvergunning verlenen voor een afwijkende situering voor de bouw van bijbehorende bouwwerken en voor het bouwen van een grotere oppervlakte aan aan- en uitbouwen en bijgebouwen vanuit medisch-sociale noodzaak.
Met een omgevingsvergunning kan het bevoegd gezag afwijken van de gebruiksregels voor mantelzorg en voor een aan-huis-verbonden beroep of bedrijf.
De voor Water aangewezen gronden zijn bestemd voor waterhuishoudkundige doeleinden, voorzieningen ten behoeve van de waterhuishouding, waterafvoer en waterberging en voor kunstwerken, bruggen en waterstaatswerken. Daarnaast is (dag)recreatief medegebruik toegestaan. Gebouwen mogen niet worden gebouwd, maar met een omgevingsvergunning kan van dit verbod worden afgeweken voor gebouwen voor beheer en onderhoud. Er zijn bouwregels opgenomen voor het bouwen van bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Burgemeester en wethouders kunnen nadere eisen stellen aan de plaats en omvang van bouwwerken.
De voor 'Waarde - Archeologie 1' aangewezen gronden zijn, behalve voor de andere daar voorkomende bestemmingen, mede bestemd voor de bescherming van de historische kern. Op deze gronden mogen alleen bouwwerken worden gebouwd ter vervanging van bestaande bouwwerken, of bouwwerken met een oppervlakte van maximaal 50 m², beide met grondwerkzaamheden tot maximaal 0,3 m. Het bevoegd gezag kan een omgevingsvergunning verlenen voor het afwijken van dit verbod nadat archeologisch onderzoek is uitgevoerd en een deskundige hierover advies heeft uitgebracht.
Ter bescherming van archeologische waarden is voor het uitvoeren van bepaalde werken en werkzaamheden een omgevingsvergunning vereist.
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door deze dubbelbestemming geheel of gedeeltelijk te verwijderen indien op basis van archeologisch onderzoek is aangetoond dat ter plaatse geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn.
De voor 'Waarde - Cultuurhistorie' aangewezen gronden zijn behalve voor de andere daar voorkomende bestemmingen, mede bestemd voor de versterking en ontwikkeling van de aanwezige cultuurhistorische en ruimtelijke waarden.
Op deze gronden mag niet gebouwd worden, met uitzondering van normale onderhoudswerkzaamheden of bouwactiviteiten van ondergeschikte betekenis. Ter bescherming van de cultuurhistorische waarden is voor het uitvoeren van werken, het slopen en bouwen een omgevingsvergunning vereist.
Ingevolge artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening dient de gemeenteraad in beginsel een exploitatieplan vast te stellen voor gronden waarop een bouwplan is voorgenomen met bepaalde afmetingen, tenzij de kosten anderszins verzekerd zijn. In artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening staan de gevallen opgesomd. Voor gebouwen van tenminste 1.000 m² dient in voorkomende gevallen een exploitatieplan te worden opgesteld. Onderhavig bestemmingsplan is een reparatieplan. Dit houdt in dat de voorheen geldende bestemming wordt vastgelegd en er geen nieuwe mogelijkheden zijn opgenomen. Op grond van het voornoemde is een exploitatieplan dan ook niet vereist.
Het voorontwerp bestemmingsplan is conform artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening voor vooroverleg verzonden aan het Waterschap Rivierenland en de Provincie Noord-Brabant.
Het ontwerp bestemmingsplan heeft van 5 december 2013 tot en met 16 januari 2014 ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.