direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Eethen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0738.BP3000-GV01

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Strategische Visie Aalburg 2007-2027

De Strategische Visie Aalburg 2007-2027 ‘Aalburg op weg naar morgen’, is op 30 oktober 2007 vastgesteld door de gemeenteraad van Aalburg. De Strategische Visie is het gemeentelijk beleidsstuk waarmee de gemeenteraad de koers voor de toekomstige ontwikkeling van Aalburg aangeeft.

Het streefbeeld voor 2027 is dat Aalburg bekend wil zijn als een eigentijdse gemeente, centraal gelegen tussen de Randstad en Brabantstad in open een landschap. Een dorpse gemeenschap met traditionele waarden aan de oevers van de Maas, die:

  • ruimte heeft voor wie openheid, rust, gezondheid en zorg zoekt;
  • ruimte laat aan wie de kracht van traditionele waarden waardeert;
  • ruimte biedt aan wie wil ondernemen met de wereld als markt.

De Strategische Visie Aalburg 2027 is ontwikkeld volgens zes “thema’s”, die de belangrijkste aspecten omvatten waarover de Strategische Visie zich met betrekking tot de toekomstige ontwikkeling van Aalburg wil uitspreken. Het gaat om de volgende onderwerpen:

  • 1. Kerk en geloof; gemeenschap; relatie met de omgeving; cultureel erfgoed; kenmerken van landschap en ligging. Deze komen aan de orde in het thema: Identiteit & Imago
  • 2. Landbouw; industrie; handel en dienstverlening; detailhandel; toerisme en recreatie; onderwijs; vestigingsklimaat; werkgelegenheid; innovatie. Deze komen aan de orde in het thema: Economie & Werkgelegenheid
  • 3. Bevolking; wonen; voorzieningen; onderwijs; kerken; sport; verenigingen; sociaal-culturele voorzieningen; openbaar vervoersvoorzieningen; veiligheid; gezondheid; leefmilieu. Deze komen aan de orde in het thema: Wonen & Leefbaarheid
  • 4. Gemeentelijke dienstverlening; bestuurlijke samenwerking; relatie van de gemeente met burgers, bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld; democratische invulling; rol van de overheid. Deze komen aan de orde in het thema: Governance
  • 5. Bebouwing; buitengebied; kernen; natuur; bodem; mobiliteit; openbaar vervoer; infrastructuur; waterhuishouding. Deze komen aan de orde in het thema: Ruimtelijke Inrichting
  • 6. Milieu kwaliteit; water en lucht kwaliteit; energie; geluidshinder; ruimtegebruik; mobiliteit; afval; duurzaam bouwen. Deze komen aan de orde in het thema: Duurzame Ontwikkeling & Milieu.

Het bestemmingsplan is conserverend van aard en staat geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen toe. De aandachtspunten zoals opgenomen in de structuurvisie voor de gemeente Aalburg hebben geen consequenties voor het bestemmingsplan voor de kern Eethen. Indien zich in Eethen in de toekomst ontwikkelingen voordoen dient echter aangesloten te worden bij deze gemeentelijke uitgangspunten.

3.4.2 Woonvisie 2008-2012

De Woonvisie 2008-2012 ‘wonen naar wens in de dorpen’ is op 31 maart 2008 vastgesteld.

Eethen is één van de kernen waar substantiële investeringen in combinaties van wonen en zorg gezien de schaal van de kern niet realistisch is. Nieuwe woningbouw dient wel zoveel mogelijk levensloopbestendig te zijn.

De woonvisie gaat in op enkele thema's waar bij ontwikkelingen binnen de gemeente rekening meegehouden moet worden. Bij het thema ‘kansen voor iedereen’ blijven starters en senioren (wonen – welzijn - zorg) de belangrijkste aandachtsgroepen.
Binnen het thema ‘kiezen voor woonkwaliteit’ is zowel aandacht voor het transformeren en het op peil houden van de bestaande voorraad als voor nieuwbouw van belang. Bij het thema ‘wonen in de dorpen van Aalburg’ is aangegeven dat het concentratiebeleid in stand blijft.

In Eethen is incidenteel ruimte voor nieuwbouw, gericht op het bevorderen en in stand houden van de leefbaarheid. In ruimtelijke zin vindt in principe geen uitbreiding van de kern plaats.

Het bestemmingsplan sluit aan bij de uitgangspunten uit de woonvisie. Met dit bestemmingsplan worden namelijk geen mogelijkheden geboden voor de realisering van nieuwe woningen. Wel biedt het bestemmingsplan de mogelijkheid om kleinschalige aanpassingen aan bestaande woningen door te voeren. Hierdoor gaan de woningen mee met de tijd en blijven ze geschikt voor bewoning.

3.4.3 Welstandsnota

Het gemeentelijk welstandsbeleid bevat de welstandsaspecten en de criteria waaraan bouwplannen en bouwkundige ingrepen getoetst worden. Deel B welstandscriteria is onderdeel van het welstandbeleid van de gemeente Aalburg

De welstandsnota bevat de basisvoorwaarden, waaraan bouwaanvragen op welstandsaspecten getoetst zullen worden. Het legt voor een bepaald gebied een beoordelingskader vast. Dit is opgesteld vanuit een visie op de toekomst van het gebied en vanuit een beeld van specifiek aanwezige waarden. Voor sommige gebieden wordt bijvoorbeeld de architectonische kant belicht en voor een ander gebied kan het de cultuurhistorie zijn. Per gebied gelden criteria die ertoe moeten bijdragen dat de toekomstige bebouwing past in de omgeving. Afhankelijk van de waarde die in het gebied aanwezig is kan het kader meer of minder streng zijn.

afbeelding "i_NL.IMRO.0738.BP3000-GV01_0005.jpg"

afbeelding - gebiedsindeling welstandsniveau Eethen

Voor de woningen in het plangebied gelden veel verschillende criteria. De volledige omschrijving en nadere detaillering van deze toetsingscriteria staan in de welstandsnota.

De twee belangrijkste gebieden staan hieronder genoemd.

H1: Historisch dorpsgebied
Het gebied rond de Raadhuisstraat vertelt iets over de ontwikkelingsgeschiedenis van Eethen. Daarnaast heeft het gebied ook een maatschappelijk belang. Het vormt nog steeds het centrum van het dorp, met alle bijbehorende functies. De bebouwing is divers, met een traditionele verschijningsvorm. De variatie in bebouwing en functie is bepalend voor het straatbeeld. De bebouwing is nog bescheiden van omvang. Belangrijk in het straatbeeld zijn de voortuinen en de groene erfafscheidingen.

H2: Historische dorpse bebouwingslinten
In het gebied rond de Kleibergsestraat en de C. Branderhorststraat is de bebouwing divers, overwegend met een traditionele verschijningsvorm. De karakteristieke bebouwing en de ruime opzet van de openbare en particuliere ruimte bepalen sfeer en beeld.

Het bestemmingsplan is conserverend van aard en staat geen ontwikkelingen toe waarbij aangesloten dient te worden bij de criteria uit de welstandsnota. Bij eventuele ontwikkelingen in de toekomst dient aangesloten te worden bij de welstandscriteria.

3.4.4 Duurzaam bouwen

De gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem hebben samen met een drietal woningcorporaties op 11 januari 2007 het Manifest ‘Meer kwaliteit in bouwen en wonen: Nieuw Altena’s Peil’ ondertekend. Het doel van het manifest is om de best mogelijke kwaliteit in woningbouw te realiseren, zowel voor nieuwbouw als voor bestaande bouw. Door het ondertekenen van het Manifest is inhoud gegeven aan de gemeentelijke ambitie voor wat betreft duurzaam bouwen.

Bij de realisering van woningen hebben de volgende kwaliteiten de aandacht:

  • lage energielasten en CO2-uitstoot;
  • gezond en comfortabel;
  • behaaglijk en veilig;
  • verantwoord materiaalgebruik;
  • flexibel en aanpasbaar.

Het betreft kwaliteiten waarmee bewoners op dit moment al hun voordeel kunnen doen, maar die zich ook positief vertalen naar situaties in de toekomst. De ambitie is om verder te gaan dan de eisen uit het Bouwbesluit.

De gemeenten voeren daartoe, in overleg met de corporaties, een actueel beleid op het gebied van duurzaam bouwen en passen dit toe op alle bouwactiviteiten. Per project worden concrete afspraken gemaakt over de ambities.

Het bestemmingsplan is conserverend van aard en staat geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen toe. Indien in de toekomst alsnog nieuwe ontwikkelingen plaats zullen gaan vinden zal deze nieuwbouw aan moeten sluiten bij het duurzaamheidsbeleid van de gemeente.

3.4.5 Natuurwaardenkaart

afbeelding "i_NL.IMRO.0738.BP3000-GV01_0006.jpg"

afbeelding - Natuurwaardenkaart gemeente Aalburg

Op bovenstaande kaart is te zien dat in de kern van Eethen vleermuizen aanwezig zijn. Aan de oost en zuidzijde van het plangebied bevindt zich een van de aftakkingen van de Bergsche Maas, hier kunnen eveneens beschermde soorten aanwezig zijn.

Omdat het bestemmingsplan conserverend van aard is en geen ontwikkelingen toestaat, is de verwachting dat dit bestemmingsplan geen negatieve gevolgen heeft voor eventueel aanwezige beschermde soorten. Als in de toekomst binnen Eethen sloop en/of bouwwerkzaamheden plaatsvinden dan dient rekening te worden gehouden met de bevindingen van de natuurwaardenkaart.

3.4.6 Groenbeleidsplan (2006)

In 2006 is het Groenstructuurplan vastgesteld. Het groen is kenmerkend voor de ruimtelijke kwaliteit en aantrekkelijkheid van het landschap, met name ook van de kernen.

Status   Omschrijving   Beleid  
Groene dorpsstructuur   groen dat een gemeenschappelijke (bovenwijkse) functie vervult door de hele kern en dat stedenbouwkundig functioneren ondersteunt   behoud en waar nodig versterking van de aanwezige waarden  
Groene wijkstructuur   groen dat een functie vervult voor een specifieke wijk of groep van woonbuurten   behoud en waar nodig versterking van de aanwezige waarden, bij aantasting van de groenstructuur is terugbrengen van een gelijkwaardige groenstructuur vereist.  
Groen in woon- en werkomgeving   het groen in de buur, straat of directe bedrijfsomgeving en primair gericht op het welzijn van de gebruiker ter plekke. Dit groen in doorgaans meer onderhevig aan wijzigingen als gevolg van een veranderd gebruik   optimaal inrichten en beheren in aansluiting op de maatschappelijke behoeften en wensen van de gebruiker binnen vaste kaders.  

Uit het groenbeleidsplan blijkt dat de groene structuren op dorps en wijk structuur behouden moeten blijven en waar nodig de aanwezige waarden versterken. Eethen beschikt in beperkte mate over een dorpsbepalende groenstructuur. Het groene karakter van Eethen wordt met name bepaald door de tuinen direct grenzend aan de openbare wegen. Door deze tuinen vrij te houden van bebouwing wordt behoud van het groen bewerkstelligd. Voor de groenstroken die wel bepalend zijn voor de structuur binnen Eethen wordt een aparte groenbestemming opgenomen.

3.4.7 Beleidsvisie externe veiligheid (2010)

Naast de regulerende en sturende rol van de rijksoverheid hebben provincies en gemeenten ook nadrukkelijk een eigen verantwoordelijkheid om de risico's voor hun burgers te beperken en beheersen. De Beleidsvisie Externe Veiligheid geeft aan hoe de gemeente Aalburg haar verantwoordelijkheid neemt.

De gemeente Aalburg wil zorgen voor een blijvend maatschappelijk aanvaardbare risicosituatie voor burgers in relatie tot activiteiten met gevaarlijke stoffen in de omgeving. De gemeente accepteert geen nieuwe kwetsbare objecten met verminderd zelfredzame personen binnen het invloedsgebied van risicovolle inrichtingen tenzij er sprake is van zwaarwegende belangen.

In de huidige situatie bevinden zich geen risicovolle bedrijven in of nabij een woonwijk.

Buisleidingen

afbeelding "i_NL.IMRO.0738.BP3000-GV01_0007.jpg"

afbeelding - risicokaart buisleiding (rode stippellijn) Eethen

Op bovenstaande afbeelding is de buisleiding die ten oosten van Eethen is gelegen. In het kader van de beschrijving van de uitvoeringsaspecten wordt in 5.5 Externe veiligheid dieper ingegaan op dit thema.

3.4.8 Waterplan

Het gemeentelijk beleid op het gebied van water is vastgelegd in het "Waterplan Aalburg". Het Waterplan is een gezamenlijk product van de gemeente en het Waterschap Rivierenlandschap. De planperiode voor het waterplan loopt van 2010-2020 met een doorkijk naar 2027. De doelstelling van het Waterplan is tweeledig: De gemeente en het waterschap willen met dit waterplan een gezond, veerkrachtig en duurzaam watersysteem in Aalburg realiseren. Daarnaast is het van belang dat behalve het waterbeheerder, ook de mensen die dagelijks met water te maken hebben, zich bewust zijn van water.

De focus van het waterplan ligt voornamelijk op water in het binnendijks bebouwd gebied.

In Eethen zakt het water in de bodem weg. Het water in de sloten wordt niet vastgehouden en verdwijnt in de bodem of naar lager gelegen polderpeilen rond de kern Eethen. Bij nieuwe ontwikkelingen moet hiermee rekening worden gehouden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0738.BP3000-GV01_0008.jpg"

afbeelding - waterplan kansen en knelpunten kern Eethen

Eén van de ontwikkelingen waar bij wordt aangesloten op de doelstellingen uit het waterplan is het Landgoed Spoor. Op dit landgoed is ruimte vrijgemaakt voor ruime waterpartijen.

De knelpunten in de kern bestaan uit een bergingstekort en slechte ecologische kwaliteit van water en oevers aan de buitenranden. Alle watergangen bevinden zich in reconstructieplannen daarom zijn geen specifieke maatregelen in dit beleidstuk opgenomen. Een aandachtspunt voor Eethen is dat er een duiker ligt met een opstuwing tussen 5 en 10 mm. Op lange termijn zullen hier maatregelen noodzakelijk zijn.

Uit het waterplan blijkt dat er een kans ligt voor de kern van Eethen om de kwaliteit van het water te vergroten. Er zijn ook aandachts- en knelpunten waar Eethen rekening mee moet houden. Op lange termijn moet Eethen hiervoor maatregelen nemen.

Het bestemmingsplan is conserverend van aard en staat geen ontwikkelingen toe die van invloed zijn op de waterhuishouding. De bestaande watergangen in de kern worden voorzien van een passende bestemming waarmee het behoud is bewerkstelligd. Indien in de toekomst ontwikkelingen plaatsvinden in Eethen dienen de ambities uit het waterplan als uitgangspunt.

3.4.9 Notitie parkeren (2011)

In deze Notitie Parkeren wordt ingegaan op de eisen en randvoorwaarden die de gemeenten Aalburg en Woudrichem met betrekking tot parkeren hanteren.

De parkeernormen in dit document zijn gebaseerd op de richtlijnen van de CROW (publicatie 182, Parkeerkencijfers – Basis voor parkeernormering, september 2008). De parkeernormen van het CROW zijn afgestemd op de lokale situatie in Aalburg, Werkendam en Woudrichem;

Autobezit en huishoudens
In onderstaande tabellen staat informatie over het aantal huishoudens en stedelijkheidsgraad in de gemeenten in het Land van Heusden en Altena en het autobezit in percentage van het aantal huishoudens naar stedelijkheidsgraad. Dit geeft een indicatie van het gemiddelde autobezit per huishouden.

Gemeente   Stedelijkheid   Aantal huishoudens   Inwoners   Autobezit   Auto per huishouden  
Aalburg   Niet stedelijk   4.475   12.630 inwoners   470 per 1000 inwoners   1,3  

Parkeernorm woningen   Rest bebouwde kom  
Woning duur
[per woning]  
2,3  
Woning middelduur
[per woning]  
2,0  
Woning goedkoop
[per woning]  
1,8  


Het bestemmingsplan is conserverend van aard en staat geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen toe. De parkeernormen behoeven dan ook geen directe doorwerking in dit bestemmingsplan. Bij toekomstige nieuwbouw in Eethen moet voldaan worden aan de gemeentelijke parkeernormen.