Door de gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem is gezamenlijk een detailhandelsvisie opgesteld. Door de grillige gemeentegrenzen, het grote aanbod van winkels in bepaalde branches en de kleine afstand tussen de kernen, is samenwerking noodzakelijk. De visie is 21 juni 2011 vastgesteld in de gemeente Woudrichem.
Het hoofddoel van de regionale detailhandelsvisie is het bieden van een zo goed mogelijke consumentenverzorging voor de inwoners van het onderzoeksgebied, incl. een sterk ondernemingsklimaat voor ondernemers. Hierbij moet een rendabele exploitatie van de winkels mogelijk zijn, mede op de langere termijn. De consumenten van het onderzoeksgebied moeten een zo breed mogelijk basisaanbod krijgen. Er wordt gestreefd naar een heldere structuur, waarin elk winkelgebied zijn eigen functie krijgt. Hierbij wordt gestuurd op clustering van de voorzieningen binnen de aangewezen concentratiegebieden.
De algemene beleidslijn ten aanzien van supermarkten is dat er naar de toekomst toe terughoudend wordt omgegaan met verdere uitbreiding van het aanbod. De modernisering van een aantal supermarkten is noodzakelijk om in de consumentenwens te voorzien. Om deze reden wordt aan supermarkten kleiner dan 1.000 m2 bvo de mogelijkheid geboden om per 5 jaar met 40% te groeien en supermarkten groter dan 1.000 m2 bvo met 30%. Grotere supermarkten zijn mogelijk. Hiervoor is echter regionale afstemming nodig. Bij overschrijding van bovengenoemde omvang dient in het regionaal verband ten eerste aangetoond te worden dat er geen (blijvend) negatief effect optreedt op de bestaande detailhandelsstructuur en/of, de in de visie aangegeven ontwikkeling daarvan. Ten tweede moet aangetoond worden dat de plannen een meerwaarde vormen voor de lokale en/of regionale detailhandelsstructuur. Het aantonen hiervan gebeurt gebruikelijk met behulp van een distributie planologisch onderzoek.
In de detailhandelsvisie is opgenomen bij welke omvang aan uitbreiding van een supermarkt er regionale afstemming dient plaats te vinden. Onderstaand de uitbreiding van de supermarkt. In de zienswijze op het bestemmingsplan is aangegeven dat in 2007 een kleine uitbreiding van de supermarkt heeft plaats gevonden. Dit oppervlak is ook meegenomen in onderstaande berekening:
- Brutto vloeroppervlak huidige supermarkt: 1.619,6 m².
- Brutto vloeroppervlak na uitbreiding: 2.042 m² (= + 26,1%).
Onderhavig plan blijft daarmee onder de normen van de visie. Er is derhalve geen regionale afstemming en een bijbehorend distributie planologisch onderzoek nodig. De uitbreiding van de Voorstraat 2a/b voldoet aan de beleidsnota “Detailhandelsvisie Land van Heusden en Altena”.